JLR zet in op elektrische Freelander

JLR • De Freelander wordt eerst in China gelanceerd en vervolgens geëxporteerd naar andere markten, aldus JLR.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: JLR)

JLR blaast samen met Chery Automotive nieuw leven in de eerder stopgezette productie van de Freelander, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De joint venture gaat in het Chinese Changsu, nabij Shanghai, elektrische versies van het model bouwen.

JLR stopte in 2014 met de productie van de Freelander. Dat kwam onder meer door slechte verkopen. Vijf jaar later liet JLR de modelnaam weer registreren. Sindsdien was het stil rondom de Freelander. Nu blijkt dat JLR het middelgrote model nog niet is vergeten.

Ander bedrijfsmodel

Het bedrijfsmodel van JLR is de afgelopen jaren verschoven naar meer luxueuze segmenten. De verkoop van duurdere auto’s in lagere volume’s is rendabeler dan de verkoop van meerdere goedkopere modellen, stelt het bedrijf.

Het is nog onduidelijk wat de prijs wordt van de Freelander, die voorheen gezien werd als de goedkopere Land Rover. Wat wel bekend is, is dat de fabriek in Changshu zo’n tien jaar geleden vooral de goedkopere modellen van het merk produceerde. De Freelander moet de huidige situatie van de fabriek veranderen, en de fabriek weer relevant maken.

Goedkoper model

JLR meldde vorig jaar dat de gemiddelde verkoopprijs van auto’s die door zijn Chinese joint venture werden gebouwd overeenkomt met 42 duizend euro. Dat is een stuk goedkoper dan andere JLR-modellen. Dit jaar bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van een JLR-auto iets meer dan 100 duizend euro, zo vatte JLR eerder samen tijdens een investeerdersdag.

De Freelander wordt eerst in China gelanceerd en vervolgens geëxporteerd naar andere markten. Volgens JLR staat elektrificatie centraal in zijn nieuwe strategie en zijn alle Land Rover-modellen in de toekomst puur elektrisch.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

JLR zet in op elektrische Freelander | Automotive Online

JLR zet in op elektrische Freelander

JLR • De Freelander wordt eerst in China gelanceerd en vervolgens geëxporteerd naar andere markten, aldus JLR.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: JLR)

JLR blaast samen met Chery Automotive nieuw leven in de eerder stopgezette productie van de Freelander, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De joint venture gaat in het Chinese Changsu, nabij Shanghai, elektrische versies van het model bouwen.

JLR stopte in 2014 met de productie van de Freelander. Dat kwam onder meer door slechte verkopen. Vijf jaar later liet JLR de modelnaam weer registreren. Sindsdien was het stil rondom de Freelander. Nu blijkt dat JLR het middelgrote model nog niet is vergeten.

Ander bedrijfsmodel

Het bedrijfsmodel van JLR is de afgelopen jaren verschoven naar meer luxueuze segmenten. De verkoop van duurdere auto’s in lagere volume’s is rendabeler dan de verkoop van meerdere goedkopere modellen, stelt het bedrijf.

Het is nog onduidelijk wat de prijs wordt van de Freelander, die voorheen gezien werd als de goedkopere Land Rover. Wat wel bekend is, is dat de fabriek in Changshu zo’n tien jaar geleden vooral de goedkopere modellen van het merk produceerde. De Freelander moet de huidige situatie van de fabriek veranderen, en de fabriek weer relevant maken.

Goedkoper model

JLR meldde vorig jaar dat de gemiddelde verkoopprijs van auto’s die door zijn Chinese joint venture werden gebouwd overeenkomt met 42 duizend euro. Dat is een stuk goedkoper dan andere JLR-modellen. Dit jaar bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van een JLR-auto iets meer dan 100 duizend euro, zo vatte JLR eerder samen tijdens een investeerdersdag.

De Freelander wordt eerst in China gelanceerd en vervolgens geëxporteerd naar andere markten. Volgens JLR staat elektrificatie centraal in zijn nieuwe strategie en zijn alle Land Rover-modellen in de toekomst puur elektrisch.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.