Porsche helpt bij redding noodlijdende accuproducent Varta AG

Porsche • Volgens de deal die nu met schuldeisers is gesloten wordt de schuld van Varta teruggebracht van 485 miljoen naar 200 miljoen euro. Dat gebeurt door middel van een schuldkwijtschelding.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Porsche helpt mee aan de redding van de noodlijdende Duitse batterijen- en accuproducent Varta AG. Dat meldt ANP. Het Duitse automerk stemde er dit weekend mee in om aandeelhouder te worden van Varta. Dat levert het nodige geld op, waardoor Varta in staat is om een deal te sluiten met zijn schuldeisers.

Volgens het plan krijgen Porsche en de huidige grootaandeelhouder Michael Tojner elk ongeveer 32 procent van het bedrijf in handen. Daarmee is een investering van in totaal 60 miljoen euro gemoeid, waarvan de helft van Porsche zou komen.

De Oostenrijkse ondernemer Tojner verliest hierdoor de meerderheid van de aandelen. Verschillende kredietverstrekkers, de schuldeisers, krijgen op hun beurt de controle over ongeveer 36 procent van het bedrijf en Varta verdwijnt van de beurs.

Varta Automotive, onderdeel van Clarios (het voormalige Johnson Controls), valt buiten de herstructurering. Varta AG en Varta Automotive delen een naam, maar staan als bedrijven los van elkaar.

Voortbestaan

Voor Porsche is het voortbestaan van Varta belangrijk. Zaterdag kondigde het automerk tevens aan dat het een meerderheidsbelang krijgt in Varta’s accudochter V4Drive Battery, die de zogeheten lithium-ioncellen maakt die worden gebruikt in de hybride 911 Carrera GTS van Porsche.

De geschiedenis van Varta gaat terug tot 1887. Een aantal jaar geleden hadden investeerders nog veel vertrouwen in het bedrijf, omdat ze erop gokten dat het zou profiteren van de vraag naar oordopjes en andere kleine draadloze apparaten.

Maar een combinatie van een zwakkere vraag in belangrijke markten en hogere kosten heeft gezorgd voor financiële problemen. Vorig jaar kondigde Varta al aan 800 banen te schrappen, wat neerkwam op ongeveer 17 procent van het totale personeelsbestand.

Schuld teruggebracht

Volgens de deal die nu met schuldeisers is gesloten wordt de schuld van Varta teruggebracht van 485 miljoen naar 200 miljoen euro. Dat gebeurt door middel van een schuldkwijtschelding. Ook krijgt het bedrijf langer de tijd om bepaalde leningen terug te betalen. Daarnaast is afgesproken dat Varta ook weer een nieuwe lening krijgt.

Verkopen

Dit jaar verkoopt Porsche minder auto’s dan vorig jaar, zo blijkt uit halfjaarcijfers van het bedrijf. In het eerste halfjaar van 2024 verkocht de groep 155.945 Porsche’s. Een jaar ervoor, in dezelfde periode, verkocht de groep 167.354 Porsche’s.

Ook verkoopt de Volkswagen Group, waar Porsche AG onderdeel van is, in zijn algemeenheid dit jaar minder.  In de periode van 1 januari tot 30 juni in 2024 verkocht de groep zo’n 24.105 minder auto’s dan het jaar ervoor.  In totaal verkocht de groep 4.347.965 auto’s in 2024. In 2023 stond de teller op 4.372.070.

Vorig jaar verkocht het luxemerk ook minder auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Porsche helpt bij redding noodlijdende accuproducent Varta AG | Automotive Online

Porsche helpt bij redding noodlijdende accuproducent Varta AG

Porsche • Volgens de deal die nu met schuldeisers is gesloten wordt de schuld van Varta teruggebracht van 485 miljoen naar 200 miljoen euro. Dat gebeurt door middel van een schuldkwijtschelding.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Porsche helpt mee aan de redding van de noodlijdende Duitse batterijen- en accuproducent Varta AG. Dat meldt ANP. Het Duitse automerk stemde er dit weekend mee in om aandeelhouder te worden van Varta. Dat levert het nodige geld op, waardoor Varta in staat is om een deal te sluiten met zijn schuldeisers.

Volgens het plan krijgen Porsche en de huidige grootaandeelhouder Michael Tojner elk ongeveer 32 procent van het bedrijf in handen. Daarmee is een investering van in totaal 60 miljoen euro gemoeid, waarvan de helft van Porsche zou komen.

De Oostenrijkse ondernemer Tojner verliest hierdoor de meerderheid van de aandelen. Verschillende kredietverstrekkers, de schuldeisers, krijgen op hun beurt de controle over ongeveer 36 procent van het bedrijf en Varta verdwijnt van de beurs.

Varta Automotive, onderdeel van Clarios (het voormalige Johnson Controls), valt buiten de herstructurering. Varta AG en Varta Automotive delen een naam, maar staan als bedrijven los van elkaar.

Voortbestaan

Voor Porsche is het voortbestaan van Varta belangrijk. Zaterdag kondigde het automerk tevens aan dat het een meerderheidsbelang krijgt in Varta’s accudochter V4Drive Battery, die de zogeheten lithium-ioncellen maakt die worden gebruikt in de hybride 911 Carrera GTS van Porsche.

De geschiedenis van Varta gaat terug tot 1887. Een aantal jaar geleden hadden investeerders nog veel vertrouwen in het bedrijf, omdat ze erop gokten dat het zou profiteren van de vraag naar oordopjes en andere kleine draadloze apparaten.

Maar een combinatie van een zwakkere vraag in belangrijke markten en hogere kosten heeft gezorgd voor financiële problemen. Vorig jaar kondigde Varta al aan 800 banen te schrappen, wat neerkwam op ongeveer 17 procent van het totale personeelsbestand.

Schuld teruggebracht

Volgens de deal die nu met schuldeisers is gesloten wordt de schuld van Varta teruggebracht van 485 miljoen naar 200 miljoen euro. Dat gebeurt door middel van een schuldkwijtschelding. Ook krijgt het bedrijf langer de tijd om bepaalde leningen terug te betalen. Daarnaast is afgesproken dat Varta ook weer een nieuwe lening krijgt.

Verkopen

Dit jaar verkoopt Porsche minder auto’s dan vorig jaar, zo blijkt uit halfjaarcijfers van het bedrijf. In het eerste halfjaar van 2024 verkocht de groep 155.945 Porsche’s. Een jaar ervoor, in dezelfde periode, verkocht de groep 167.354 Porsche’s.

Ook verkoopt de Volkswagen Group, waar Porsche AG onderdeel van is, in zijn algemeenheid dit jaar minder.  In de periode van 1 januari tot 30 juni in 2024 verkocht de groep zo’n 24.105 minder auto’s dan het jaar ervoor.  In totaal verkocht de groep 4.347.965 auto’s in 2024. In 2023 stond de teller op 4.372.070.

Vorig jaar verkocht het luxemerk ook minder auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.