Chinese Geely verkoopt kleine miljoen auto’s en boekt recordwinst

Geely •
De groei van het bedrijf werd vooral aangejaagd door de verkopen van elektrische auto’s en plug-in hybrides.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Polestar).

Het Chinese autoconcern Geely heeft in de eerste zes maanden van het jaar een recordwinst behaald. Ondanks de toegenomen concurrentie en de prijzenoorlog op de Chinese markt verkocht het autobedrijf van de Chinese miljardair Li Shufu meer auto’s. De autofabrikant verhoogde daarnaast de verkoopdoelstelling voor dit jaar.

Geely, eigenaar van merken als Volvo, Polestar, Lotus en Lynk&Co, verkocht in de eerste jaarhelft 955.730 auto’s, een stijging van 41 procent vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf verhoogde de verkoopverwachting dit jaar van 1,9 naar 2 miljoen voertuigen.

De omzet steeg met 47 procent tot dik 107 miljard yuan (zo’n 13,5 miljard euro). De nettowinst verzesvoudigde tot een record van 10,6 miljard yuan (ruim 1,3 miljard euro). Veel Europese fabrikanten zagen een winstdaling, zo halveerde de winst van Stellantis tot ruim 6 miljard euro.

Dochter Zeekr meldde dat de omzet in het eerste halfjaar met zestig procent is toegenomen tot 4,5 miljard euro. Het verlies kwam uit op bijna een half miljard euro, een derde meer dan in H1 2023.

Export

De groei van het bedrijf werd vooral aangejaagd door de verkopen van elektrische auto’s en plug-in hybride-voertuigen. Door de vertraging van de groei op de Chinese automarkt en de steeds heviger wordende prijsconcurrentie, richt het bedrijf zich steeds meer op de buitenlandse markt. De sterke exportgroei van het bedrijf kan echter onder druk komen te staan door de verhoging van de importtarieven op Chinese auto’s in Europa. De Europese Commissie stelde dinsdag nog een voorlopig invoertarief van 19,3 procent vast voor de import van elektrische voertuigen van de merken van Geely.

Om de hoge invoertarieven te vermijden wil Zeekr een deel van de productie naar Europa verplaatsen. Ook andere door Geely gecontroleerde automerken, waaronder Polestar en Volvo Cars, zijn bezig met het verplaatsen van de productie van een aantal van hun modellen naar de Amerikaanse staat South Carolina en België.

Geely wordt in onze meest recente Powerranking genoemd als een van de fabrikanten met de grootste slagingskans. Dat geldt niet voor alle individuele merken. Zo maken Polestar en Lynk&Co een moeizame fase door. Lynk&Co zou in Nederland ondergebracht gaan worden bij Volvo-dealers.