‘Hoop op nieuwe opdrachtgever voor VDL voorbij, uitbreiding wegennet gestopt’

VDL Nedcar • VDL verwacht niet dat ‘gelet op alle ontwikkelingen in de economie en markt, de komende jaren nieuwe opdrachtgevers voor de grootschalige productie van auto’s zich zullen aandienen’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

VDL Nedcar verwacht niet dat in Born de komende jaren nog een nieuwe opdrachtgever zich meldt. Dat melden NOS en L1 op basis van een brief van de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De provincie Limburg legt de geplande uitbreiding van het wegennet rond de fabriek stil, want die is niet meer nodig.

De fabriek was genoodzaakt om te sluiten omdat de oude opdrachtgever, BMW, het contract met VDL Nedcar opzegde. Daardoor verdwenen vrijwel alle fabrieksbanen. De fabriek kwam begin dit jaar grotendeels leeg te staan nadat de laatste Mini van de band rolde.

De fabriek noemde eerder nog in gesprek te zijn met partijen die de voertuigproductie weer op gang konden helpen. Dit blijkt niet door te gaan.

VDL verwacht niet dat ‘gelet op alle ontwikkelingen in de economie en markt, de komende jaren nieuwe opdrachtgevers voor de grootschalige productie van auto’s zich zullen aandienen’, schrijft de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn aan Provinciale Staten.

Infrastructuur

De provincie Limburg reserveerde aan het einde van 2020 een bedrag van 50 miljoen euro voor de fabriek. Dit bedrag was bedoeld voor de verbetering en uitbreiding van de wegen naar en van de autofabriek, op voorwaarde dat er een nieuwe opdrachtgever gevonden zou worden voor de productie van (elektrische) auto’s.

Een belangrijke voorwaarde voor deze investering was dat er minimaal 6.500 werknemers actief zouden zijn.

Aangezien het aantal werknemers ver onder de vereiste aantallen ligt en de toekomst van de fabriek onzeker is, heeft de provincie besloten geen verdere investeringen in de infrastructuur rondom de fabriek te doen, zo meldt L1 Nieuws. Er werken nu nog enkele honderden medewerkers bij VDL.

Natuurcompensatie

De provincie gaat de komende tijd met VDL in gesprek over de afhandeling van het project. Er wordt daarbij onder meer gekeken naar een natuurcompensatie voor het gekapte Sterrebos. Dat bos werd eerder gekapt om een mogelijke uitbreiding te verwezenlijken.

Volgens gedeputeerde Satijn: “Wij hebben waardering voor het feit dat het bedrijf zich blijft inspannen om op de site in Born uiteenlopende activiteiten te ontplooien om daarmee nieuwe werkgelegenheid te creëren en een bijdrage te leveren aan het behoud van de maakindustrie in Limburg en zullen ons inspannen om het bedrijf daar waar mogelijk bij die inspanningen te ondersteunen.”

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Hoop op nieuwe opdrachtgever voor VDL voorbij, uitbreiding wegennet gestopt’ | Automotive Online

‘Hoop op nieuwe opdrachtgever voor VDL voorbij, uitbreiding wegennet gestopt’

VDL Nedcar • VDL verwacht niet dat ‘gelet op alle ontwikkelingen in de economie en markt, de komende jaren nieuwe opdrachtgevers voor de grootschalige productie van auto’s zich zullen aandienen’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

VDL Nedcar verwacht niet dat in Born de komende jaren nog een nieuwe opdrachtgever zich meldt. Dat melden NOS en L1 op basis van een brief van de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De provincie Limburg legt de geplande uitbreiding van het wegennet rond de fabriek stil, want die is niet meer nodig.

De fabriek was genoodzaakt om te sluiten omdat de oude opdrachtgever, BMW, het contract met VDL Nedcar opzegde. Daardoor verdwenen vrijwel alle fabrieksbanen. De fabriek kwam begin dit jaar grotendeels leeg te staan nadat de laatste Mini van de band rolde.

De fabriek noemde eerder nog in gesprek te zijn met partijen die de voertuigproductie weer op gang konden helpen. Dit blijkt niet door te gaan.

VDL verwacht niet dat ‘gelet op alle ontwikkelingen in de economie en markt, de komende jaren nieuwe opdrachtgevers voor de grootschalige productie van auto’s zich zullen aandienen’, schrijft de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn aan Provinciale Staten.

Infrastructuur

De provincie Limburg reserveerde aan het einde van 2020 een bedrag van 50 miljoen euro voor de fabriek. Dit bedrag was bedoeld voor de verbetering en uitbreiding van de wegen naar en van de autofabriek, op voorwaarde dat er een nieuwe opdrachtgever gevonden zou worden voor de productie van (elektrische) auto’s.

Een belangrijke voorwaarde voor deze investering was dat er minimaal 6.500 werknemers actief zouden zijn.

Aangezien het aantal werknemers ver onder de vereiste aantallen ligt en de toekomst van de fabriek onzeker is, heeft de provincie besloten geen verdere investeringen in de infrastructuur rondom de fabriek te doen, zo meldt L1 Nieuws. Er werken nu nog enkele honderden medewerkers bij VDL.

Natuurcompensatie

De provincie gaat de komende tijd met VDL in gesprek over de afhandeling van het project. Er wordt daarbij onder meer gekeken naar een natuurcompensatie voor het gekapte Sterrebos. Dat bos werd eerder gekapt om een mogelijke uitbreiding te verwezenlijken.

Volgens gedeputeerde Satijn: “Wij hebben waardering voor het feit dat het bedrijf zich blijft inspannen om op de site in Born uiteenlopende activiteiten te ontplooien om daarmee nieuwe werkgelegenheid te creëren en een bijdrage te leveren aan het behoud van de maakindustrie in Limburg en zullen ons inspannen om het bedrijf daar waar mogelijk bij die inspanningen te ondersteunen.”

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.