Reuters: China voert gesprekken over verhogen invoertarieven benzineauto’s

Invoertarieven • Als China de invoertarieven verhoogt op benzineauto’s met grote motoren, dan raakt dat vooral Duitsland.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

China’s Ministerie van Handel heeft vandaag (23 augustus) gesprekken gevoerd met autofabrikanten en brancheorganisaties over het verhogen van invoerheffingen op benzinevoertuigen met grote motoren (2.5 liter of groter). Dat meldt Reuters.

Volgens het persbureau zijn de gesprekken een waarschuwing voor de Europese Commissie. Die staat op het punt om een besluit te nemen over invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s.

In een verklaring schrijft het Chinese Ministerie van Handel dat ambtenaren ‘geluisterd hadden naar de meningen en suggesties van de industrie, experts en geleerden over het verhogen van de invoerheffingen op brandstofauto’s met grote motoren’.

Duitsland

Als China de invoertarieven op deze benzineauto’s verhoogt, dan raakt dat vooral Duitsland. De export van voertuigen met motoren van 2.5 liter of groter naar China was vorig jaar 1,2 miljard dollar waard, zo tekent Reuters aan op basis van Chinese douanegegevens.

China is de grootste markt voor Duitse merken zoals Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche.

Oktober

De 27 landen in de Europese Commissie stemmen in oktober over de vraag of aanvullende heffingen tot 36,3 procent moeten worden opgelegd op in China gemaakte EV’s. Die heffingen komen bovenop de standaardinvoerheffing van 10 procent.

Eerst was het hoogste tarief dat opgelegd zou worden 37,6 procent. De EU heeft deze week op 20 augustus de voorgestelde heffingen verlaagd naar 36,3 procent. Daar was Peking niet tevreden mee en zag het tarief liever volledig afgewezen worden.

China reageerde op de vaststelling door onder meer een onderzoek te starten (21 augustus) naar EU-subsidies voor sommige zuivelproducten die in China worden geïmporteerd.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over Invoertarieven

Reuters: China voert gesprekken over verhogen invoertarieven benzineauto’s | Automotive Online

Reuters: China voert gesprekken over verhogen invoertarieven benzineauto’s

Invoertarieven • Als China de invoertarieven verhoogt op benzineauto’s met grote motoren, dan raakt dat vooral Duitsland.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

China’s Ministerie van Handel heeft vandaag (23 augustus) gesprekken gevoerd met autofabrikanten en brancheorganisaties over het verhogen van invoerheffingen op benzinevoertuigen met grote motoren (2.5 liter of groter). Dat meldt Reuters.

Volgens het persbureau zijn de gesprekken een waarschuwing voor de Europese Commissie. Die staat op het punt om een besluit te nemen over invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s.

In een verklaring schrijft het Chinese Ministerie van Handel dat ambtenaren ‘geluisterd hadden naar de meningen en suggesties van de industrie, experts en geleerden over het verhogen van de invoerheffingen op brandstofauto’s met grote motoren’.

Duitsland

Als China de invoertarieven op deze benzineauto’s verhoogt, dan raakt dat vooral Duitsland. De export van voertuigen met motoren van 2.5 liter of groter naar China was vorig jaar 1,2 miljard dollar waard, zo tekent Reuters aan op basis van Chinese douanegegevens.

China is de grootste markt voor Duitse merken zoals Mercedes-Benz, BMW, Audi en Porsche.

Oktober

De 27 landen in de Europese Commissie stemmen in oktober over de vraag of aanvullende heffingen tot 36,3 procent moeten worden opgelegd op in China gemaakte EV’s. Die heffingen komen bovenop de standaardinvoerheffing van 10 procent.

Eerst was het hoogste tarief dat opgelegd zou worden 37,6 procent. De EU heeft deze week op 20 augustus de voorgestelde heffingen verlaagd naar 36,3 procent. Daar was Peking niet tevreden mee en zag het tarief liever volledig afgewezen worden.

China reageerde op de vaststelling door onder meer een onderzoek te starten (21 augustus) naar EU-subsidies voor sommige zuivelproducten die in China worden geïmporteerd.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over Invoertarieven