‘Volkswagen verlaagt ambities voor batterijfabrieken, solid-state technologie in de pijplijn’

Volkswagen • Thomas Schmall, VW-cto, zegt wel dat de plannen snel weer gewijzigd kunnen worden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: VW

Volkswagen stelt de bouwplannen van de batterijfabrieken in Europa en Noord-Amerika bij vanwege de dalende vraag naar elektrische auto’s. Dat zegt Volkswagen cto Thomas Schmall in een interview met Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Oorspronkelijk was het plan om in 2030 zes batterijfabrieken te hebben met een jaarlijkse productie van 240 gigawattuur aan batterijen. “We zijn momenteel van plan om tot 170 gigawattuur aan batterijen te produceren op de drie locaties in Salzgitter, Valencia en Ontario”, zegt Schmall.

Schmall zegt wel dat de plannen snel weer gewijzigd kunnen worden indien de markt voor EV’s weer aantrekt.

Solid-state

Ook vertelde de Volkswagen-cto in het interview dat het merk dit decennium gaat beginnen met de productie van solide-state batterijen. Andere automerken zetten daar ook op in. De solid-state-technologie is veelbelovend omdat de batterij het rijbereik vergroot tot duizend kilometer.

Eerder werd bekend dat Volkswagen ook op de rem trapt wat betreft elektrificatie.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Volkswagen verlaagt ambities voor batterijfabrieken, solid-state technologie in de pijplijn’ | Automotive Online

‘Volkswagen verlaagt ambities voor batterijfabrieken, solid-state technologie in de pijplijn’

Volkswagen • Thomas Schmall, VW-cto, zegt wel dat de plannen snel weer gewijzigd kunnen worden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: VW

Volkswagen stelt de bouwplannen van de batterijfabrieken in Europa en Noord-Amerika bij vanwege de dalende vraag naar elektrische auto’s. Dat zegt Volkswagen cto Thomas Schmall in een interview met Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Oorspronkelijk was het plan om in 2030 zes batterijfabrieken te hebben met een jaarlijkse productie van 240 gigawattuur aan batterijen. “We zijn momenteel van plan om tot 170 gigawattuur aan batterijen te produceren op de drie locaties in Salzgitter, Valencia en Ontario”, zegt Schmall.

Schmall zegt wel dat de plannen snel weer gewijzigd kunnen worden indien de markt voor EV’s weer aantrekt.

Solid-state

Ook vertelde de Volkswagen-cto in het interview dat het merk dit decennium gaat beginnen met de productie van solide-state batterijen. Andere automerken zetten daar ook op in. De solid-state-technologie is veelbelovend omdat de batterij het rijbereik vergroot tot duizend kilometer.

Eerder werd bekend dat Volkswagen ook op de rem trapt wat betreft elektrificatie.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.