Canada voert importheffing van 100% in op Chinese EV’s
Canada rekent vanaf oktober een importtarief van 100 procent voor EV’s die in China geproduceerd zijn. Dat kondigde premier Justin Trudeau aan. Ook rekent het land een heffing van 25 procent op Chinees staal en aluminium.
Het Canadese ministerie van Financiën stelt dat de tarieven van toepassing zijn op onder andere personenauto’s, vrachtwagens, bussen en bestelwagens. De tarieven op staal en aluminium zullen twee weken later van kracht worden.
Canada volgt het voorbeeld van de Verenigde Staten, die als eerste 100 procent importtarieven rekent op Chinese EV’s. Amerika spoorde Canada aan om ook deze importtarieven in te voeren. Trudeau verklaarde dat Canada deze EV-tarieven invoert omdat China ‘zich niet aan dezelfde regels houdt’. “China heeft ervoor gekozen om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven op de wereldmarkt”, zei Trudeau in Halifax, Nova Scotia, tijdens een kabinetsretraite.
Tesla
De heffing geldt ook voor in China gemaakte Tesla’s. Afgelopen jaar was het aantal Chinese ingevoerde EV’s in Canada bijna vijf keer zo hoog als in 2022, zo schrijft NOS. Onder meer had dat ermee te maken omdat Tesla zijn productie verplaatste naar China, waar de meeste auto’s nu vandaan komen. Voorheen werden Canadese Tesla’s voornamelijk geproduceerd in Californië.
Ook de Europese Unie verhoogde importheffingen op Chinese EV’s. De EU kiest ervoor om per merk verschillende tarieven te hanteren. Sommige Chinese merken, zoals SAIC, krijgen te maken met een heffing van 36,3 procent bovenop het huidige tarief van 10 procent. Voor Tesla’s geldt het lagere tarief van 9 procent.
In een reactie op de maatregelen van de Europese Commissie dreigt China met importheffingen op benzineauto’s met grote motoren.