Canada voert importheffing van 100% in op Chinese EV’s

Importtarieven • Premier Justin Trudeau stelt dat China ‘ervoor heeft gekozen om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven op de wereldmarkt’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Justin Trudeau. (Foto: Shutterstock)

Canada rekent vanaf oktober een importtarief van 100 procent voor EV’s die in China geproduceerd zijn. Dat kondigde premier Justin Trudeau aan. Ook rekent het land een heffing van 25 procent op Chinees staal en aluminium.

Het Canadese ministerie van Financiën stelt dat de tarieven van toepassing zijn op onder andere personenauto’s, vrachtwagens, bussen en bestelwagens. De tarieven op staal en aluminium zullen twee weken later van kracht worden.

Canada volgt het voorbeeld van de Verenigde Staten, die als eerste 100 procent importtarieven rekent op Chinese EV’s. Amerika spoorde Canada aan om ook deze importtarieven in te voeren. Trudeau verklaarde dat Canada deze EV-tarieven invoert omdat China ‘zich niet aan dezelfde regels houdt’. “China heeft ervoor gekozen om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven op de wereldmarkt”, zei Trudeau in Halifax, Nova Scotia, tijdens een kabinetsretraite.

Tesla

De heffing geldt ook voor in China gemaakte Tesla’s. Afgelopen jaar was het aantal Chinese ingevoerde EV’s in Canada bijna vijf keer zo hoog als in 2022, zo schrijft NOS. Onder meer had dat ermee te maken omdat Tesla zijn productie verplaatste naar China, waar de meeste auto’s nu vandaan komen. Voorheen werden Canadese Tesla’s voornamelijk geproduceerd in Californië.

Ook de Europese Unie verhoogde importheffingen op Chinese EV’s. De EU kiest ervoor om per merk verschillende tarieven te hanteren. Sommige Chinese merken, zoals SAIC, krijgen te maken met een heffing van 36,3 procent bovenop het huidige tarief van 10 procent. Voor Tesla’s geldt het lagere tarief van 9 procent.

In een reactie op de maatregelen van de Europese Commissie dreigt China met importheffingen op benzineauto’s met grote motoren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Canada voert importheffing van 100% in op Chinese EV’s | Automotive Online

Canada voert importheffing van 100% in op Chinese EV’s

Importtarieven • Premier Justin Trudeau stelt dat China ‘ervoor heeft gekozen om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven op de wereldmarkt’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Justin Trudeau. (Foto: Shutterstock)

Canada rekent vanaf oktober een importtarief van 100 procent voor EV’s die in China geproduceerd zijn. Dat kondigde premier Justin Trudeau aan. Ook rekent het land een heffing van 25 procent op Chinees staal en aluminium.

Het Canadese ministerie van Financiën stelt dat de tarieven van toepassing zijn op onder andere personenauto’s, vrachtwagens, bussen en bestelwagens. De tarieven op staal en aluminium zullen twee weken later van kracht worden.

Canada volgt het voorbeeld van de Verenigde Staten, die als eerste 100 procent importtarieven rekent op Chinese EV’s. Amerika spoorde Canada aan om ook deze importtarieven in te voeren. Trudeau verklaarde dat Canada deze EV-tarieven invoert omdat China ‘zich niet aan dezelfde regels houdt’. “China heeft ervoor gekozen om zichzelf een oneerlijk voordeel te geven op de wereldmarkt”, zei Trudeau in Halifax, Nova Scotia, tijdens een kabinetsretraite.

Tesla

De heffing geldt ook voor in China gemaakte Tesla’s. Afgelopen jaar was het aantal Chinese ingevoerde EV’s in Canada bijna vijf keer zo hoog als in 2022, zo schrijft NOS. Onder meer had dat ermee te maken omdat Tesla zijn productie verplaatste naar China, waar de meeste auto’s nu vandaan komen. Voorheen werden Canadese Tesla’s voornamelijk geproduceerd in Californië.

Ook de Europese Unie verhoogde importheffingen op Chinese EV’s. De EU kiest ervoor om per merk verschillende tarieven te hanteren. Sommige Chinese merken, zoals SAIC, krijgen te maken met een heffing van 36,3 procent bovenop het huidige tarief van 10 procent. Voor Tesla’s geldt het lagere tarief van 9 procent.

In een reactie op de maatregelen van de Europese Commissie dreigt China met importheffingen op benzineauto’s met grote motoren.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.