Rapport: Chinese EV-makers richten zich steeds meer op opkomende markten

China • Om de negatieve impact van handelstarieven te omzeilen, richten Chinese EV-fabrikanten zich nu ook op opkomende markten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Chinese automakers richten zich steeds meer op opkomende markten zoals Brazilië. (Foto: Shutterstock)

Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s) staan onder druk door hevige concurrentie op hun thuismarkt en toenemende handelsbarrières in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Om hun schaalgrootte en winstgevendheid te waarborgen, richten deze fabrikanten zich steeds meer op opkomende markten in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Dit meldt de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s in een nieuw rapport.

In 2023 bereikte de verkoop van geëlektrificeerde auto’s (hybride, elektrisch en waterstof) in China bijna 9,5 miljoen eenheden, wat neerkomt op een groei van 38 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). 85 procent van deze auto’s wordt verkocht door Chinese merken. De hevige concurrentie op de thuismarkt heeft echter geleid tot dalende winstmarges bij de fabrikanten. De groei op de thuismarkt blijft weliswaar essentieel, maar om echt schaalvoordelen te behalen en winstgevend te blijven, is uitbreiding naar het buitenland cruciaal, aldus Moody’s.

De Chinese export van geëlektrificeerde auto’s groeide in 2023 met 77 procent naar 1,2 miljoen voertuigen. De VS en de EU hebben recent echter aanzienlijke tarieven opgelegd op Chinese EV-importen, wat de exportplannen van Chinese fabrikanten belemmert. Zo voerden de VS en Canada een tarief van 100 procent in, terwijl de EU in augustus 2024 tarieven verhoogde tot wel 36,3 procent, zo schrijven de onderzoekers.

Omzeilen

Om de negatieve impact van handelstarieven te omzeilen, richten Chinese EV-fabrikanten zich nu ook op opkomende markten. Landen zoals Brazilië, Thailand en de Verenigde Arabische Emiraten komen naar voren als belangrijke bestemmingen voor zowel export als productie-uitbreiding. In 2023 zijn wereldwijd ongeveer 580 duizend elektrische auto’s verkocht in deze opkomende markten, wat neerkomt op ongeveer 10 procent van de wereldwijde verkopen (exclusief China). In 2020 was dat volgens het Internationale Energie Agentschap nog 2 procent.

De onderzoekers concluderen verder dat Chinese EV-fabrikanten waarschijnlijk hun sterke concurrentiepositie zullen behouden ‘omdat Chinese EV’s een betere prijs-kwaliteitverhouding hebben dan de meeste niet-Chinese EV’s’. Dit voordeel is te danken aan hun lagere kosten dankzij de grote productieomvang van EV’s en auto-onderdelen in China, en een goed ontwikkelde toeleveringsketen voor EV’s, zo valt te lezen in het rapport.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Rapport: Chinese EV-makers richten zich steeds meer op opkomende markten | Automotive Online

Rapport: Chinese EV-makers richten zich steeds meer op opkomende markten

China • Om de negatieve impact van handelstarieven te omzeilen, richten Chinese EV-fabrikanten zich nu ook op opkomende markten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Chinese automakers richten zich steeds meer op opkomende markten zoals Brazilië. (Foto: Shutterstock)

Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s) staan onder druk door hevige concurrentie op hun thuismarkt en toenemende handelsbarrières in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Om hun schaalgrootte en winstgevendheid te waarborgen, richten deze fabrikanten zich steeds meer op opkomende markten in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Dit meldt de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s in een nieuw rapport.

In 2023 bereikte de verkoop van geëlektrificeerde auto’s (hybride, elektrisch en waterstof) in China bijna 9,5 miljoen eenheden, wat neerkomt op een groei van 38 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). 85 procent van deze auto’s wordt verkocht door Chinese merken. De hevige concurrentie op de thuismarkt heeft echter geleid tot dalende winstmarges bij de fabrikanten. De groei op de thuismarkt blijft weliswaar essentieel, maar om echt schaalvoordelen te behalen en winstgevend te blijven, is uitbreiding naar het buitenland cruciaal, aldus Moody’s.

De Chinese export van geëlektrificeerde auto’s groeide in 2023 met 77 procent naar 1,2 miljoen voertuigen. De VS en de EU hebben recent echter aanzienlijke tarieven opgelegd op Chinese EV-importen, wat de exportplannen van Chinese fabrikanten belemmert. Zo voerden de VS en Canada een tarief van 100 procent in, terwijl de EU in augustus 2024 tarieven verhoogde tot wel 36,3 procent, zo schrijven de onderzoekers.

Omzeilen

Om de negatieve impact van handelstarieven te omzeilen, richten Chinese EV-fabrikanten zich nu ook op opkomende markten. Landen zoals Brazilië, Thailand en de Verenigde Arabische Emiraten komen naar voren als belangrijke bestemmingen voor zowel export als productie-uitbreiding. In 2023 zijn wereldwijd ongeveer 580 duizend elektrische auto’s verkocht in deze opkomende markten, wat neerkomt op ongeveer 10 procent van de wereldwijde verkopen (exclusief China). In 2020 was dat volgens het Internationale Energie Agentschap nog 2 procent.

De onderzoekers concluderen verder dat Chinese EV-fabrikanten waarschijnlijk hun sterke concurrentiepositie zullen behouden ‘omdat Chinese EV’s een betere prijs-kwaliteitverhouding hebben dan de meeste niet-Chinese EV’s’. Dit voordeel is te danken aan hun lagere kosten dankzij de grote productieomvang van EV’s en auto-onderdelen in China, en een goed ontwikkelde toeleveringsketen voor EV’s, zo valt te lezen in het rapport.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.