AM Driving Business Awards: ‘Het is een kwestie van tijd voordat we hier de eerste Chinese merken gaan zien’

AM Driving Business Awards • Joeri van Dam trad vorig jaar toe tot de vakjury voor de Zakenauto van het Jaar en Belofte van het Jaar. Hoe kijkt hij naar het verkiezingsproces?
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Joeri van Dam)

Joeri van Dam trad vorig jaar toe tot de vakjury voor de Zakenauto van het Jaar en Belofte van het Jaar. Van Dam heeft een brede achtergrond in de autobranche en bekleedde diverse functies bij auto-importeurs, merkdealers, leasemaatschappijen en de Vereniging Zakelijke Rijders. Tegenwoordig is hij onder andere zelfstandig adviseur op het gebied van zakelijk elektrisch rijden en mede-auteur van het EV Jaarboek.

Waarom heb je ervoor gekozen om jurylid te worden?

“Ik kijk bij deze verkiezing vooral naar het product. In de zakelijke markt zie je de transitie naar elektrisch rijden heel snel gaan en ik kan met mijn kennis over de branche goed inschatten welke toegevoegde waarde een auto heeft voor de zakelijke markt. Dat wil overigens niet zeggen dat een benzine- of dieselauto geen kans meer maakt in deze verkiezing, maar duidelijk is wel dat leasemaatschappijen en fleetowners echt anders tegen een auto aankijken dan de particuliere koper. Dat maakt het super interessant.”

Hoe kijk je terug op de importeursdag?

“De importeursdag was dit jaar ook weer bij de IVA Business School. Het is een essentieel onderdeel van het verkiezingstraject. Importeurs kunnen dan hun genomineerde auto’s presenteren aan de jury en, zeer belangrijk, vragen beantwoorden die bij de jury leven. Het is altijd interessant om te zien dat elke importeur een eigen draai geeft aan de pitch. Zo nam Kia dit jaar een aantal samples mee van gerecyclede materialen die in de auto’s worden toegepast. Dat maakt het verhaal tastbaar en draagt zeker bij aan het begrip voor bepaalde keuzes. Het geeft een extra dimensie aan het verhaal. Terugkijkend vind ik dat iedereen zich goed had voorbereid en dat zag je terug in de presentaties.”

Wat valt je op aan de top 10 van dit jaar?

“Ik vind het allereerst mooi om te zien dat de jury het unaniem eens is over de uitslag. Verder valt op dat BMW en Tesla met twee modellen zijn vertegenwoordigd. Wat ik ook opvallend vind is dat we een aantal auto’s terugzien die eerder al Zakenauto of Beste Nieuwkomer van het Jaar zijn geworden, zoals de BMW iX1/X1 en BMW i4, de Kia Niro, Skoda Enyaq en de Tesla Model 3. Stuk voor stuk auto’s die nog altijd goed scoren op de zakelijke markt. Daarnaast vind ik het interessant dat we ook nieuwe modellen tegenkomen zoals de Volvo EX30, en dat Jeep met de Avenger voor het eerst doordringt tot de top 10.

Gaan we volgend jaar voor het eerst Chinese nieuwkomers zien in de top 10?

“Dat zou mij niet verbazen. Het is denk ik een kwestie van tijd voordat je de eerste nieuwe namen hier gaat tegenkomen. Zo staat de BYD Seal dit jaar in de top 5 voor de Beste Nieuwkomer en het zou mij niet verbazen als we volgend jaar dit merk, of een ander Chinees merk, in de top 10 van de Zakenauto-verkiezing terugzien. Het is dan wel belangrijk dat ze niet alleen het product op orde hebben, maar vooral ook het traject daarna. Denk aan aftersales, garantieclaims, service level agreements en ook de restwaarde-ontwikkeling. Op die gebieden moeten ze zich nog wel bewijzen.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.