BYD produceert 30% meer, rapporteert winststijging en zet in op buitenlandse markten

BYD • De Chinese autofabrikant produceerde bijna 3 miljoen PHEV’s in de eerste helft van 2024, een plus van 35,5 procent vergeleken met h1 2023.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BYD)

Autofabrikant BYD rapporteert een nettowinst van ruim 1,8 miljard euro over de eerste zes maanden van 2024, een toename van 24,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Chinese fabrikant.

De omzet in dezelfde periode komt uit op 39,1 miljard euro, een stijging van 15,8 procent. De brutowinstmarge van de fabrikant steeg van 18,3 procent naar 20,0 procent. “Een knappe prestatie gezien de moordende concurrentie in de sector”, zegt Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist van beleggingsplatform eToro. “Een strategisch voordeel dat BYD goed benut, is dat het zelf batterijen maakt.”

Prijsverlagingen

In totaal produceerde BYD in h1 ruim 4,9 miljoen auto’s, een toename van 30,1 procent. Deze toename is vooral gedreven door een hogere productie van plug-in hybrides. BYD produceerde bijna 3 miljoen PHEV’s, een plus van 35,5 procent vergeleken met h1 2023. Het aantal geproduceerde elektrische BYD-auto’s komt in het eerste half jaar uit op bijna 2 miljoen, een toename van 23,2 procent.

BYD heeft als doelstelling om dit jaar 20 procent meer auto’s te verkopen dan in 2023. In China verlaagde BYD om die reden dit jaar meermaals de prijzen van de bestverkopende modellen. BYD heeft derhalve een marktaandeel van ongeveer één derde op de Chinese thuismarkt.

De buitenlandse leveringen waren goed voor 11,9 procent van de totale autoverkopen van BYD in de eerste zeven maanden van het jaar, bijna het dubbele van het aantal in dezelfde periode vorig jaar, volgens berekeningen van Reuters op basis van maandelijkse gegevens van BYD.

Vooruitgang

BYD heeft als doel om de buitenlandse leveringen verder op te schroeven en hoopt te groeien naar een omzet die voor 50 procent uit het buitenland komt. “Of deze doelstelling gehaald gaat worden, valt nog te bezien”, zegt Oudheusden. “Op dit moment heeft BYD veel last van de geopolitieke spanningen tussen China enerzijds en Noord-Amerika en Europa anderzijds. Na de VS heeft nu ook Canada een importtarief van 100 procent afgekondigd voor elektrische auto’s uit China. In Europa valt het percentage van 27 procent mee, maar is de vraag naar stekkerauto’s flink afgenomen.”

Volgens BYD-ceo Wang Chuan-fu streeft BYD voortdurend naar vooruitgang en technologische innovatie om bij te dragen aan een duurzame toekomst. “We blijven ons richten op de uitbreiding van onze productiemogelijkheden en het verbeteren van onze operationele efficiëntie om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar schone energieoplossingen wereldwijd”, aldus Wang.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.