Opnieuw flink verlies Polestar

Polestar • Polestar verkocht ruim 13 duizend voertuigen minder auto’s en zag zich genoodzaakt om hogere kortingen te rekenen, om te voorkomen dat de verkopen nog meer zouden wegzakken.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Polestar
(Foto: Shutterstock)

Bij de Zweedse fabrikant van elektrische auto’s Polestar is het tweede kwartaal opnieuw een flink verlies in de boeken gegaan. De Volvo-spin-off heeft last van met de toegenomen concurrentie uit China, hoge kosten en een verzwakte vraag naar stekkerwagens.

De omzet kwam afgelopen periode 17 procent lager uit op een kleine 575 miljoen dollar. Polestar noteerde in het tweede kwartaal een verlies van 4,2 miljoen dollar.

Gecorrigeerd voor belastingen was sprake van een operationeel verlies van ruim 242 miljoen dollar. Dit is weliswaar iets minder verlies dan in de vergelijkbare periode vorig jaar (toen was dit zo’n 270 miljoen dollar). De beurswaarde is met meer dan 90 procent gedaald sinds de afsplitsing van Volvo Car twee jaar geleden.

Polestar verkocht ruim 13 duizend voertuigen minder auto’s en zag zich genoodzaakt om hogere kortingen te rekenen, om te voorkomen dat de verkopen nog meer zouden wegzakken. In Nederland werden tot en met juli 1.058 Polestars geregistreerd, een kleine tien procent minder dan in 2023.

De autofabrikant zei donderdag dat het wel vertrouwen blijft houden in een sterkere tweede helft van het jaar. De ommekeer zal worden geleid door voormalig Opel-topman Michael Lohscheller. Eerder deze week werd bekend dat hij in oktober de huidige topman Thomas Ingenlath zal vervangen.

In de meest recente AM Powerranking (april ’24) werd de slagingskans van Polestar licht afgewaardeerd. “Achterblijvende verkopen (circa 60 duizend in 2023), een dalende winstmarge, geen zicht op een snel breakeven en een aandeelhouder (Volvo) die zich terugtrekt; de toekomst van Polestar zier er sinds de vorige Powerranking aanzienlijk minder rooskleurig uit. Wil en kan moederbedrijf Geely, dat meerdere probleemkindjes heeft, de benodigde miljarden blijven investeren? In Nederland wordt met de ‘3’ en ‘4’ op komst in Zwolle gewoon een nieuwe ‘Space’ geopend.”

Opnieuw flink verlies Polestar | Automotive Online

Opnieuw flink verlies Polestar

Polestar • Polestar verkocht ruim 13 duizend voertuigen minder auto’s en zag zich genoodzaakt om hogere kortingen te rekenen, om te voorkomen dat de verkopen nog meer zouden wegzakken.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Polestar
(Foto: Shutterstock)

Bij de Zweedse fabrikant van elektrische auto’s Polestar is het tweede kwartaal opnieuw een flink verlies in de boeken gegaan. De Volvo-spin-off heeft last van met de toegenomen concurrentie uit China, hoge kosten en een verzwakte vraag naar stekkerwagens.

De omzet kwam afgelopen periode 17 procent lager uit op een kleine 575 miljoen dollar. Polestar noteerde in het tweede kwartaal een verlies van 4,2 miljoen dollar.

Gecorrigeerd voor belastingen was sprake van een operationeel verlies van ruim 242 miljoen dollar. Dit is weliswaar iets minder verlies dan in de vergelijkbare periode vorig jaar (toen was dit zo’n 270 miljoen dollar). De beurswaarde is met meer dan 90 procent gedaald sinds de afsplitsing van Volvo Car twee jaar geleden.

Polestar verkocht ruim 13 duizend voertuigen minder auto’s en zag zich genoodzaakt om hogere kortingen te rekenen, om te voorkomen dat de verkopen nog meer zouden wegzakken. In Nederland werden tot en met juli 1.058 Polestars geregistreerd, een kleine tien procent minder dan in 2023.

De autofabrikant zei donderdag dat het wel vertrouwen blijft houden in een sterkere tweede helft van het jaar. De ommekeer zal worden geleid door voormalig Opel-topman Michael Lohscheller. Eerder deze week werd bekend dat hij in oktober de huidige topman Thomas Ingenlath zal vervangen.

In de meest recente AM Powerranking (april ’24) werd de slagingskans van Polestar licht afgewaardeerd. “Achterblijvende verkopen (circa 60 duizend in 2023), een dalende winstmarge, geen zicht op een snel breakeven en een aandeelhouder (Volvo) die zich terugtrekt; de toekomst van Polestar zier er sinds de vorige Powerranking aanzienlijk minder rooskleurig uit. Wil en kan moederbedrijf Geely, dat meerdere probleemkindjes heeft, de benodigde miljarden blijven investeren? In Nederland wordt met de ‘3’ en ‘4’ op komst in Zwolle gewoon een nieuwe ‘Space’ geopend.”