Toyota en BMW werken samen op gebied van waterstof: ‘Mijlpaal in geschiedenis auto-industrie’

Waterstof • BMW kondigt aan dat zij in 2028 een waterstofauto op de markt wil brengen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Toyota).

Toyota en BMW werken samen aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen en de verbetering van de infrastructuur van waterstof, zo maakten beide fabrikanten bekend nadat zij een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend. Beide bedrijven gaan samenwerken op gebied van ontwikkeling van de brandstofcelsystemen en inkoop. Ook verlagen de fabrikanten, naar eigen zeggen, de kosten door aandrijflijnunits samen te voegen.

Met de in 2014 geïntroduceerde Toyota Mirai was het Japanse merk pionier op het gebied van brandstofcellen in personenauto’s. BMW kondigt nu aan dat zij in 2028 een waterstofauto op de markt wil brengen.

Mijlpaal

Koji Sato, president van Toyota zegt een gedeelde visie met BMW te hebben. “We hebben delen het geloof in ‘open technologie’ en een ‘multi-pathway’ benadering van koolstofneutraliteit. Op basis van deze gedeelde waarden zullen we onze samenwerking verdiepen bij inspanningen zoals de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofcelsystemen van de volgende generatie en de uitbreiding van de infrastructuur, met als doel de realisatie van een waterstofmaatschappij.”

“Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van de auto-industrie: de allereerste brandstofcelauto die in serie wordt geproduceerd en wordt aangeboden door een wereldwijde premiumfabrikant”, reageert Oliver Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.