BMW stelt winstverwachting naar beneden bij en kondigt leverringsstop en terugroepactie aan

BMW • De leveringsstop is nodig wegens problemen met het remsysteem, afkomstig van Continental.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
BMW logo
Foto: Shutterstock

BMW stelt de winstverwachting naar beneden bij. De Duitse autofabrikant sorteert hiermee voor op de terugroepactie en de leveringsstop later dit jaar wegens een problemen met een remsysteem (Integrated Braking System, IBS) van Continental. Dat meldt BMW in een persbericht.

In Nederland worden 23 duizend auto’s teruggeroepen, waarvan ongeveer 19 duizend BMW’s en 4 duizend Mini’s. Het gaat om verschillende modellen die zijn geproduceerd tussen juni 2022 en augustus van dit jaar, laat een woordvoerder van BMW Nederland weten.

“De klant kan merken dat er iets harder op het rempedaal moet worden gedrukt. Gelukkig is het nooit zo hard dat het buiten de wettelijke vereisten valt, maar het is niet zoals het hoort”, aldus de woordvoerder van BMW Nederland, die benadrukt dat het om een voorzorgsmaatregel gaat. Alle betrokken bestuurders zijn volgens hem inmiddels geĂŻnformeerd over het euvel.

In totaal zijn worden 1,2 miljoen auto’s in handen van consumenten teruggeroepen plus verschillende modellen in de voorraad bij dealers. De meeste auto’s zijn aanwezig in China, zo’n 370 duizend. Daarna volgen de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.

Winstmarge

De autofabrikant verwacht wel dat de leveringsstop een negatief effect heeft op de verkoop. BMW gaat nu uit van een winstmarge tussen de 6 en 7 procent. Het gaat dan om de winst voor aftrek van rente en belastingen. Eerder verwachtte het bedrijf een marge te halen van 8 tot 10 procent.

BMW is vooralsnog de enige fabrikant die het desbetreffende remsysteem gebruikt. Het autoconcern, dat de remsystemen heeft verwerkt in onder meer Rolls Royces en enkele populaire SUV’s, overweegt een claim in te dienen tegen Continental.

BMW kondigde vorige week aan dat zij in 2028 een waterstofauto op de markt wil brengen. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

BMW stelt winstverwachting naar beneden bij en kondigt leverringsstop en terugroepactie aan | Automotive Online

BMW stelt winstverwachting naar beneden bij en kondigt leverringsstop en terugroepactie aan

BMW • De leveringsstop is nodig wegens problemen met het remsysteem, afkomstig van Continental.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
BMW logo
Foto: Shutterstock

BMW stelt de winstverwachting naar beneden bij. De Duitse autofabrikant sorteert hiermee voor op de terugroepactie en de leveringsstop later dit jaar wegens een problemen met een remsysteem (Integrated Braking System, IBS) van Continental. Dat meldt BMW in een persbericht.

In Nederland worden 23 duizend auto’s teruggeroepen, waarvan ongeveer 19 duizend BMW’s en 4 duizend Mini’s. Het gaat om verschillende modellen die zijn geproduceerd tussen juni 2022 en augustus van dit jaar, laat een woordvoerder van BMW Nederland weten.

“De klant kan merken dat er iets harder op het rempedaal moet worden gedrukt. Gelukkig is het nooit zo hard dat het buiten de wettelijke vereisten valt, maar het is niet zoals het hoort”, aldus de woordvoerder van BMW Nederland, die benadrukt dat het om een voorzorgsmaatregel gaat. Alle betrokken bestuurders zijn volgens hem inmiddels geĂŻnformeerd over het euvel.

In totaal zijn worden 1,2 miljoen auto’s in handen van consumenten teruggeroepen plus verschillende modellen in de voorraad bij dealers. De meeste auto’s zijn aanwezig in China, zo’n 370 duizend. Daarna volgen de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk.

Winstmarge

De autofabrikant verwacht wel dat de leveringsstop een negatief effect heeft op de verkoop. BMW gaat nu uit van een winstmarge tussen de 6 en 7 procent. Het gaat dan om de winst voor aftrek van rente en belastingen. Eerder verwachtte het bedrijf een marge te halen van 8 tot 10 procent.

BMW is vooralsnog de enige fabrikant die het desbetreffende remsysteem gebruikt. Het autoconcern, dat de remsystemen heeft verwerkt in onder meer Rolls Royces en enkele populaire SUV’s, overweegt een claim in te dienen tegen Continental.

BMW kondigde vorige week aan dat zij in 2028 een waterstofauto op de markt wil brengen. 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.