Enige rijdende zonneauto van Lightyear geveild vanaf 10.000 euro

Lightyear • De auto mag niet op de openbare weg rijden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

De enige rijdende zonneauto van het failliete Lightyear wordt aangeboden via een veilingsite. De auto, met een oorspronkelijke waarde van 250 duizend euro, wordt op Troostwijkauctions.com geveild vanaf 10 duizend euro.

De futuristische auto heeft nog geen 500 kilometer op de teller. Dat heeft ermee te maken dat de auto niet op de openbare weg mag. De Lightyear-auto is niet gekeurd en heeft ook geen kenteken.

De auto zou met een volle accu ongeveer 700 kilometer kunnen rijden, en opladen doet de auto via de zonnepanelen op het dak.

De veiling is open tot maandag 30 september. Het bod, op moment van schrijven, is 12.750 euro.

Nooit geleverd

De auto is het enige rijdende voertuig dat is geproduceerd door de Nederlandse fabrikant Lightyear. In 2016 begonnen oprichters Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers en Qurein Biewenga met hun start-up Lightyear. Middels crowdfunding wisten ze tot en met 2019 een totaal van 5 miljoen euro binnen te halen. Lex Hoefsloot werd vanaf dat moment overal gevierd als de Elon Musk van de Lage Landen.

De bedoeling was om in totaal 946 Lightyear 0’s te produceren. Eind november 2022 rolden de eerste auto’s van de band in een fabriek in Finland. Ongeveer 150 liefhebbers bestelden de Lightyear 0 vooraf. De auto’s werden echter nooit geleverd. Het doek viel in januari 2023 voor het bedrijf. Een doorstart volgde kort erna en inmiddels focust het bedrijf enkel op de productie van zonnedaken, niet meer op de productie van de zonneauto.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een gastbijdrage. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Enige rijdende zonneauto van Lightyear geveild vanaf 10.000 euro | Automotive Online

Enige rijdende zonneauto van Lightyear geveild vanaf 10.000 euro

Lightyear • De auto mag niet op de openbare weg rijden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

De enige rijdende zonneauto van het failliete Lightyear wordt aangeboden via een veilingsite. De auto, met een oorspronkelijke waarde van 250 duizend euro, wordt op Troostwijkauctions.com geveild vanaf 10 duizend euro.

De futuristische auto heeft nog geen 500 kilometer op de teller. Dat heeft ermee te maken dat de auto niet op de openbare weg mag. De Lightyear-auto is niet gekeurd en heeft ook geen kenteken.

De auto zou met een volle accu ongeveer 700 kilometer kunnen rijden, en opladen doet de auto via de zonnepanelen op het dak.

De veiling is open tot maandag 30 september. Het bod, op moment van schrijven, is 12.750 euro.

Nooit geleverd

De auto is het enige rijdende voertuig dat is geproduceerd door de Nederlandse fabrikant Lightyear. In 2016 begonnen oprichters Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers en Qurein Biewenga met hun start-up Lightyear. Middels crowdfunding wisten ze tot en met 2019 een totaal van 5 miljoen euro binnen te halen. Lex Hoefsloot werd vanaf dat moment overal gevierd als de Elon Musk van de Lage Landen.

De bedoeling was om in totaal 946 Lightyear 0’s te produceren. Eind november 2022 rolden de eerste auto’s van de band in een fabriek in Finland. Ongeveer 150 liefhebbers bestelden de Lightyear 0 vooraf. De auto’s werden echter nooit geleverd. Het doek viel in januari 2023 voor het bedrijf. Een doorstart volgde kort erna en inmiddels focust het bedrijf enkel op de productie van zonnedaken, niet meer op de productie van de zonneauto.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een gastbijdrage. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.