‘EU verlaagt importtarief voor Tesla’s uit China’

Tesla • Het voorgestelde tarief voor Tesla’s uit China zal worden herzien van 9 procent naar iets minder dan 8 procent.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Een Tesla-showroom in de Chinese stad Guangzhou. (Foto: Shutterstock)
Een Tesla-showroom in de Chinese stad Guangzhou. (Foto: Shutterstock)

De Europese Unie wil de voorgestelde verhoging van de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s van Tesla en andere autofabrikanten, licht neerwaarts bijstellen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen. De EU voert de herzieningen door op basis van nieuwe informatie die bedrijven hebben verstrekt.

Het voorgestelde tarief voor Tesla’s uit China zal worden herzien van 9 procent naar iets minder dan 8 procent, aldus de ingewijden. Tesla heeft een grote fabriek in Shanghai, waar meer dan de helft van de wereldwijde productie van het bedrijf plaatsvindt. Het Amerikaanse bedrijf had al aangegeven dat het minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.

Handelsconflict

Het nieuwe hoogste tarief voor Chinese autofabrikanten die niet meewerken aan het onderzoek van de EU, zal worden vastgesteld op 35,3 procent, tegen een eerder voorgesteld tarief van 36,3 procent. De heffingen komen bovenop de invoerrechten van 10 procent, die al worden geheven op elektrische auto’s uit China. Met de verhoging van de invoerrechten wil de EU een eind maken aan de volgens Brussel oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen autofabrikanten subsidieert.

De introductie van importheffingen leidt tot een handelsconflict tussen Europa en China. De heffingen zijn nog altijd voorlopig. Brussel en Beijing zijn nog in overleg over het verlagen van Chinese overheidssubsidies. Als China daartoe niet bereid is, worden de importheffingen voor vijf jaar van kracht. De Europese Commissie publiceert de definitieve heffingen uiterlijk op 30 oktober 2024.

Niet alleen Europa verhoogt de importheffingen, ook de Verenigde Staten en Canada verhogen de importheffingen. In de twee laatste genoemde landen bedraagt deze importheffing op auto’s van Chinese makelij 100 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘EU verlaagt importtarief voor Tesla’s uit China’ | Automotive Online

‘EU verlaagt importtarief voor Tesla’s uit China’

Tesla • Het voorgestelde tarief voor Tesla’s uit China zal worden herzien van 9 procent naar iets minder dan 8 procent.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Een Tesla-showroom in de Chinese stad Guangzhou. (Foto: Shutterstock)
Een Tesla-showroom in de Chinese stad Guangzhou. (Foto: Shutterstock)

De Europese Unie wil de voorgestelde verhoging van de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s van Tesla en andere autofabrikanten, licht neerwaarts bijstellen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen. De EU voert de herzieningen door op basis van nieuwe informatie die bedrijven hebben verstrekt.

Het voorgestelde tarief voor Tesla’s uit China zal worden herzien van 9 procent naar iets minder dan 8 procent, aldus de ingewijden. Tesla heeft een grote fabriek in Shanghai, waar meer dan de helft van de wereldwijde productie van het bedrijf plaatsvindt. Het Amerikaanse bedrijf had al aangegeven dat het minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.

Handelsconflict

Het nieuwe hoogste tarief voor Chinese autofabrikanten die niet meewerken aan het onderzoek van de EU, zal worden vastgesteld op 35,3 procent, tegen een eerder voorgesteld tarief van 36,3 procent. De heffingen komen bovenop de invoerrechten van 10 procent, die al worden geheven op elektrische auto’s uit China. Met de verhoging van de invoerrechten wil de EU een eind maken aan de volgens Brussel oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen autofabrikanten subsidieert.

De introductie van importheffingen leidt tot een handelsconflict tussen Europa en China. De heffingen zijn nog altijd voorlopig. Brussel en Beijing zijn nog in overleg over het verlagen van Chinese overheidssubsidies. Als China daartoe niet bereid is, worden de importheffingen voor vijf jaar van kracht. De Europese Commissie publiceert de definitieve heffingen uiterlijk op 30 oktober 2024.

Niet alleen Europa verhoogt de importheffingen, ook de Verenigde Staten en Canada verhogen de importheffingen. In de twee laatste genoemde landen bedraagt deze importheffing op auto’s van Chinese makelij 100 procent.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.