Bovag: Dealers zien winst met ruim 34 procent dalen

Dealerrendement • Kostenstijgingen en tegenvallende nieuwverkoop drukken de marges.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

De nettowinst van de gemiddelde autodealer kwam in het tweede kwartaal van 2024 uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde omzet van autodealers steeg met 6 procent. Dat blijkt uit de Branche Barometer van Bovag. Ook in het eerste kwartaal constateerde Bovag een winstdaling.

Nieuw

De omzet uit nieuwe auto’s daalde gemiddeld met zo’n 200 duizend euro. Dealers verkochten volgens Bovag afgelopen kwartaal gemiddeld 15 auto’s minder. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bij de dealer steeg met 2.063 euro (of 6,2 procent), naar een gemiddelde van 35.285 euro.

Dealers zien hun orderintake dalen om meerdere redenen, zo schrijft Bovag. ‘Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. En ook private lease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is’.

Gebruikt

Autodealers verkochten in het afgelopen kwartaal wel meer gebruikte auto’s: gemiddeld 27 occasions extra ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit de occasionverkoop steeg dan ook met 12,6 procent. Voor het eerst in lange tijd daalde de gemiddelde verkoopprijs van gebruikte auto’s bij de dealer: 485 euro lager dan een jaar eerder, wat de gemiddelde prijs op 18.919 euro bracht, aldus Bovag

Bekijk hier de AM Mobtalk podcast met Wittebrug-dga Mark van der Kallen.

Bekijk hier de AM Mobtal podcast met Hedin-ceo Eddy Haesendonck.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. Zo werden dit kwartaal de effecten van de verplichte 12 maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving, volledig inzichtelijk. De garantiekosten stegen met maar liefst 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 88 euro per gefactureerde gebruikte auto.”

Werkplaats

Dealers zagen de omzet uit onderdelenverkoop met gemiddeld 170 duizend euro stijgen, vooral dankzij een toename van schadeherstel. Toch had ook het magazijn te maken met stijgende kosten, zoals duurdere onderdelen door een stijgende inflatie, wat resulteerde in een lager afdelingsresultaat.

De werkplaatsen deden het relatief goed, meldt Bovag, met een omzetstijging van 23,7 procent. De kostenstijgingen in de werkplaats konden hierdoor worden opgevangen, waardoor het afdelingsresultaat relatief stabiel bleef. Gemiddeld is er per werkplaats 1,1 fte bijgekomen, in lijn met de omzetstijging.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.