‘Volvo stopt met abonnementsprogramma Care by Volvo’

Volvo • Volvo Nederland meldt in een reactie dat Care by Volvo in Nederland ‘zeer succesvol’ is en er in de operatie niets verandert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Volvo).

Volvo stopt met Care by Volvo, het abonnementenmodel dat een alternatief moest zijn voor leasing. De autofabrikant is van plan om zijn Care by Volvo-programma’s in Duitsland, Nederland, Zweden en Noorwegen te verkopen en te kiezen voor een partnermodel, terwijl het programma geleidelijk wordt afgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Dit meldt Automotive News Europe. Volvo heeft het programma ook beëindigd in de VS.

“De beslissing om over te stappen van interne leasing naar een partnergerichte aanpak is bedoeld om ervoor te zorgen dat we producten aanbieden die aansluiten bij de behoeften van klanten, terwijl we tegelijkertijd middelen toewijzen om ons bedrijf verder te digitaliseren”, zei de autofabrikant in een verklaring.

Volvo Nederland meldt in een reactie dat Care by Volvo in Nederland ‘zeer succesvol’ is en dat het product, juist om groei te faciliteren, in Nederland op termijn bij een derde partij wordt ondergebracht. ‘Tot die tijd verandert er voor onze klanten en dealers niets in onze operatie’, laat Volvo Nederland weten aan AM.”

XC40

Care by Volvo was het geesteskind van de voormalige ceo Hakan Samuelsson, die de lancering van het abonnementsprogramma afstemde op de introductie van de eerste compacte SUV van de autofabrikant, de XC40, in september 2017.

Een belangrijk verschil tussen het abonnement en traditionele lease was dat er geen aanbetaling of slotsom aan het einde van het contract was. Dealers kregen een deel van de abonnementsinkomsten en konden na de contractperiode jonge occasions met lage kilometerstanden aanbieden.

Het einde van Care by Volvo is de laatste strategiewijziging voor het bedrijf, dat op 4 september aankondigde er niet meer naar te streven om tegen 2030 een volledig elektrische autofabrikant te worden, en eerder dit jaar aangaf dat het niet langer tot doel heeft om de helft van de wereldwijde verkoop via online kanalen te realiseren.

Volvo wil volgens Automotive News Europe niet zeggen hoeveel klanten in Europa gebruikmaken van Care by Volvo. Ook de reden waarom Volvo stopt met het abonnement is niet bekendgemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Volvo stopt met abonnementsprogramma Care by Volvo’ | Automotive Online

‘Volvo stopt met abonnementsprogramma Care by Volvo’

Volvo • Volvo Nederland meldt in een reactie dat Care by Volvo in Nederland ‘zeer succesvol’ is en er in de operatie niets verandert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Volvo).

Volvo stopt met Care by Volvo, het abonnementenmodel dat een alternatief moest zijn voor leasing. De autofabrikant is van plan om zijn Care by Volvo-programma’s in Duitsland, Nederland, Zweden en Noorwegen te verkopen en te kiezen voor een partnermodel, terwijl het programma geleidelijk wordt afgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Dit meldt Automotive News Europe. Volvo heeft het programma ook beëindigd in de VS.

“De beslissing om over te stappen van interne leasing naar een partnergerichte aanpak is bedoeld om ervoor te zorgen dat we producten aanbieden die aansluiten bij de behoeften van klanten, terwijl we tegelijkertijd middelen toewijzen om ons bedrijf verder te digitaliseren”, zei de autofabrikant in een verklaring.

Volvo Nederland meldt in een reactie dat Care by Volvo in Nederland ‘zeer succesvol’ is en dat het product, juist om groei te faciliteren, in Nederland op termijn bij een derde partij wordt ondergebracht. ‘Tot die tijd verandert er voor onze klanten en dealers niets in onze operatie’, laat Volvo Nederland weten aan AM.”

XC40

Care by Volvo was het geesteskind van de voormalige ceo Hakan Samuelsson, die de lancering van het abonnementsprogramma afstemde op de introductie van de eerste compacte SUV van de autofabrikant, de XC40, in september 2017.

Een belangrijk verschil tussen het abonnement en traditionele lease was dat er geen aanbetaling of slotsom aan het einde van het contract was. Dealers kregen een deel van de abonnementsinkomsten en konden na de contractperiode jonge occasions met lage kilometerstanden aanbieden.

Het einde van Care by Volvo is de laatste strategiewijziging voor het bedrijf, dat op 4 september aankondigde er niet meer naar te streven om tegen 2030 een volledig elektrische autofabrikant te worden, en eerder dit jaar aangaf dat het niet langer tot doel heeft om de helft van de wereldwijde verkoop via online kanalen te realiseren.

Volvo wil volgens Automotive News Europe niet zeggen hoeveel klanten in Europa gebruikmaken van Care by Volvo. Ook de reden waarom Volvo stopt met het abonnement is niet bekendgemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.