‘Acea pleit voor tweejarig uitstel Europese CO2-doelstelling van 2025, Stellantis is tegen’

CO2-doelstellingen • Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) noemt het voorstel van Acea om de CO2-doelstellingen uit te stellen ‘absurd’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Acea)

De Europese Unie moet noodwetgeving gebruiken om de emissiedoelstellingen van 2025 met twee jaar uit te stellen. Daartoe roept brancheorganisatie Acea op, meldt Bloomberg.

De gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto’s, die in 2023 geregistreerd zijn, kwam uit op 106,6 gram per kilometer. De EU-regels verplichten de fabrikanten om volgend jaar een gemiddelde uitstoot van 95 gram per kilometer te behalen. Deze uitstoot wordt vastgesteld op basis van de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) en varieert per fabrikant.

Eerder meldde AM al dat boetes voor Europese autofabrikanten vanwege deze doelstellingen kunnen oplopen tot miljarden euro’s.

Boetes

Volgens Acea betekent dit dat de autofabrikanten de productie van 2 miljoen auto’s moeten stoppen of boetes moeten betalen. De boetes kunnen volgens Acea oplopen tot 13 miljard euro voor personenauto’s en 3 miljard euro voor bestelwagens.

Voor met name Volkswagen dreigen hoge boetes. Het concern sluit mogelijk Europese fabrieken en gaat snijden in het personeelsbestand, wat tot flinke protesten leidt. 

“De EU-industrie zal weinig keuze hebben dan de productie aanzienlijk te verminderen, wat miljoenen banen in de EU bedreigt, consumenten schaadt en de concurrentiekracht en economische veiligheid van de EU aantast”, aldus Acea in een verklaring.

Stellantis is tegen

Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) noemt het voorstel om de CO2-doelstellingen uit te stellen ‘absurd’. “Fabrikanten hebben sinds 2022 meer dan 130 miljard euro winst gemaakt en hadden jaren de tijd om zich voor te bereiden op de doelstellingen. Nu proberen ze een noodsituatie uit te roepen om door te kunnen gaan met de verkoop van vervuilende auto’s”, zegt Marie Cheron, hoofd voertuigbeleid bij T&E Frankrijk.

Stellantis is ook tegen het aanpassen van de CO2-doelstelling. “Het is surrealistisch om nu de regels te veranderen”, regeerde ceo Carlos Tavares. Volgens de topman is Stellantis klaar om de doelstellingen te halen en volgens hem is het nu “tijd om de wedstrijd aan te gaan”. Door de fusie met het Chinese merk Leapmotor, speelde Stellantis, dat overigens in 2022 uit Acea stapte, vorig jaar in op de elektrificatie.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Acea pleit voor tweejarig uitstel Europese CO2-doelstelling van 2025, Stellantis is tegen’ | Automotive Online

‘Acea pleit voor tweejarig uitstel Europese CO2-doelstelling van 2025, Stellantis is tegen’

CO2-doelstellingen • Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) noemt het voorstel van Acea om de CO2-doelstellingen uit te stellen ‘absurd’.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(foto: Acea)

De Europese Unie moet noodwetgeving gebruiken om de emissiedoelstellingen van 2025 met twee jaar uit te stellen. Daartoe roept brancheorganisatie Acea op, meldt Bloomberg.

De gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto’s, die in 2023 geregistreerd zijn, kwam uit op 106,6 gram per kilometer. De EU-regels verplichten de fabrikanten om volgend jaar een gemiddelde uitstoot van 95 gram per kilometer te behalen. Deze uitstoot wordt vastgesteld op basis van de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) en varieert per fabrikant.

Eerder meldde AM al dat boetes voor Europese autofabrikanten vanwege deze doelstellingen kunnen oplopen tot miljarden euro’s.

Boetes

Volgens Acea betekent dit dat de autofabrikanten de productie van 2 miljoen auto’s moeten stoppen of boetes moeten betalen. De boetes kunnen volgens Acea oplopen tot 13 miljard euro voor personenauto’s en 3 miljard euro voor bestelwagens.

Voor met name Volkswagen dreigen hoge boetes. Het concern sluit mogelijk Europese fabrieken en gaat snijden in het personeelsbestand, wat tot flinke protesten leidt. 

“De EU-industrie zal weinig keuze hebben dan de productie aanzienlijk te verminderen, wat miljoenen banen in de EU bedreigt, consumenten schaadt en de concurrentiekracht en economische veiligheid van de EU aantast”, aldus Acea in een verklaring.

Stellantis is tegen

Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) noemt het voorstel om de CO2-doelstellingen uit te stellen ‘absurd’. “Fabrikanten hebben sinds 2022 meer dan 130 miljard euro winst gemaakt en hadden jaren de tijd om zich voor te bereiden op de doelstellingen. Nu proberen ze een noodsituatie uit te roepen om door te kunnen gaan met de verkoop van vervuilende auto’s”, zegt Marie Cheron, hoofd voertuigbeleid bij T&E Frankrijk.

Stellantis is ook tegen het aanpassen van de CO2-doelstelling. “Het is surrealistisch om nu de regels te veranderen”, regeerde ceo Carlos Tavares. Volgens de topman is Stellantis klaar om de doelstellingen te halen en volgens hem is het nu “tijd om de wedstrijd aan te gaan”. Door de fusie met het Chinese merk Leapmotor, speelde Stellantis, dat overigens in 2022 uit Acea stapte, vorig jaar in op de elektrificatie.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.