‘Volkswagen overweegt tot 30.000 Duitse banen te schrappen’

Volkswagen • Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen overweegt op termijn tot 30.000 banen te schrappen in Duitsland, wat zou neerkomen op bijna een kwart van alle banen in het land. Dat meldt het Duitse tijdschrift Manager Magazin op basis van bronnen. De banenreductie is onderdeel van een kostenbesparingsprogramma van het autoconcern.

Op dit moment zijn 130.000 mensen werkzaam voor Volkswagen in Duitsland, in autofabrieken in onder meer Wolfsburg, Emden en Hannover. Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland. Aanleiding daarvoor is overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa, vooral van elektrische auto’s. Het sluiten van de fabrieken zou gepaard gaan met banenverlies.

Ontslagronde in juli

Om de reorganisatie mogelijk te maken, heeft Volkswagen vorige week een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd. Daardoor kan het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde doorvoeren. Volkswagen hoopt nieuwe loonakkoorden en andere afspraken met de vakbond en de ondernemingsraad te maken, zodat de opgezegde overeenkomst vervangen kan worden tegen de tijd dat die volgend jaar afloopt.

Maar vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of een ingrijpende inkrimping van het personeelsbestand bij Volkswagen. Volgens Reuters heeft vakbond IG Metall donderdag in een flyer, ingezien door het persbureau, herhaald dat de fabrieken open moeten blijven en dat er een nieuwe banenafspraak moet komen. De gesprekken daarover beginnen op 25 september.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Volkswagen overweegt tot 30.000 Duitse banen te schrappen’ | Automotive Online

‘Volkswagen overweegt tot 30.000 Duitse banen te schrappen’

Volkswagen • Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Volkswagen)

Volkswagen overweegt op termijn tot 30.000 banen te schrappen in Duitsland, wat zou neerkomen op bijna een kwart van alle banen in het land. Dat meldt het Duitse tijdschrift Manager Magazin op basis van bronnen. De banenreductie is onderdeel van een kostenbesparingsprogramma van het autoconcern.

Op dit moment zijn 130.000 mensen werkzaam voor Volkswagen in Duitsland, in autofabrieken in onder meer Wolfsburg, Emden en Hannover. Volkswagen maakte onlangs bekend te overwegen voor het eerst fabrieken te sluiten in Duitsland. Aanleiding daarvoor is overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa, vooral van elektrische auto’s. Het sluiten van de fabrieken zou gepaard gaan met banenverlies.

Ontslagronde in juli

Om de reorganisatie mogelijk te maken, heeft Volkswagen vorige week een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd. Daardoor kan het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde doorvoeren. Volkswagen hoopt nieuwe loonakkoorden en andere afspraken met de vakbond en de ondernemingsraad te maken, zodat de opgezegde overeenkomst vervangen kan worden tegen de tijd dat die volgend jaar afloopt.

Maar vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of een ingrijpende inkrimping van het personeelsbestand bij Volkswagen. Volgens Reuters heeft vakbond IG Metall donderdag in een flyer, ingezien door het persbureau, herhaald dat de fabrieken open moeten blijven en dat er een nieuwe banenafspraak moet komen. De gesprekken daarover beginnen op 25 september.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.