DCDW Podcast 346: Corine Riem Vis van Stellantis & You

DCDW • Corine Riem Vis heeft een achtergrond bij diverse bedrijven. Ze heeft veel ervaring in aftersales en ziet de synergie tussen sales en aftersales als essentieel.
Marina Rietman Marina Rietman
Podcast 346: Corine Riem Vis van Stellantis&You

Inmiddels is ze binnen Stellantis & You verantwoordelijk voor onderdelen, distributie en warehousing, wat steeds uitdagender wordt door de just-in-time-levering. Daarnaast staat duurzaamheid centraal binnen Stellantis, zowel op het gebied van elektrificatie, maar ook als het gaat om thuiswerken. De balans tussen mannen en vrouwen in het bedrijf is belangrijk. Ze gelooft sterk in teamwork en het faciliteren van anderen. Privé is ze gepassioneerd over haar zelf verbouwde huis, professioneel hoopt ze ooit nog een Europese functie te vervullen.

Stellantis

“Ik ben begonnen bij Mercedes Benz in Stuttgart met een stage waarbij ik het wagenparkbeheer in Nederland onderzocht heb. Ik ben er bijna negen jaar gebleven met onder meer projecten in Vietnam en Singapore. Ik werd toen zwanger, en dat was een moment om te kiezen om terug naar Nederland te gaan.

Via een headhunter kwam ik terecht bij Marketingcommunicatie manager bij SNS automotive als marketing & communicatie manager.  Daarna kwamen onder meer ING Nederland, Michelin Benelux en Ford Nederland als Aftersales directeur. In 2021 belde Stellantis met een heel leuke functie. Dat bleek managing director Citroën Nederland. Ik kreeg de kans om sales en aftersales te combineren. En natuurlijk de Franse taal waar ik een voorliefde voor heb. Ik heb mijn man destijds leren kennen bij Club Med. Inmiddels ben ik managing director bij Stellantis & You, de retailorganisatie binnen de groep, verantwoordelijk voor onderdelen, distributie en warehousing en dat alles ook voor 142 universele bedrijven.”

“Men zegt dat als je eenmaal in aftersales terechtkomt, je daar dan blijft. Dat klopt wel, toch geloof ik erg in de synergie tussen sales en aftersales. De eerste auto verkoop je in de showroom, de tweede in de werkplaats. Met name bij de bedrijfswagens.

Iedereen moet doen waar ie goed in is. De merkdealer is goed in onderhoud van eigen merken. Dat wordt steeds uitdagender. Specialisme is belangrijk. Voor de oudere bouwjaren kijkt de gebruiker voor onderhoud vaak in de directe omgeving, met Europar Car Service houden we die klanten binnen ons eigen netwerk. Dat netwerk profiteert van toegang tot originele onderdelen en expertise en je kunt de oudere bouwjaren van niet-Stellantis merken bedienen.

De grootste uitdaging zit in het op voorraad hebben en just-in-time leveren van die onderdelen. De dealers hadden in het verleden enorme magazijnen. Dat hebben wij weggenomen, zodat de dealers daar geen zorgen over hadden. In september starten we met Leapmotor, ons eerste Chinese merk. Het blijft een uitdaging om al die merken just-in-time te leveren. Planning is belangrijk in ons vak.”

“We werken voornamelijk digitaal, Nederland loopt daarin voorop. In andere landen wordt nog veel gebeld om de beschikbaarheid te checken. Stellantis staat voor duurzaamheid: de elektrificatie, maar ook voor de medewerkers. Wij zorgen ervoor dat mensen nog maar 1 à 2 dagen per week naar kantoor hoeven, dat deden we al voor corona. Ook houden wij vast aan het duurzaamheidsprincipe; wij zorgen voor een goede thuiswerkplek. Mijn werk bestaat voor een belangrijk deel uit beleid, strategie, vergaderen en e-mails beantwoorden.

Het pad effenen voor anderen, zodat zij hun werk goed kunnen doen. Ik ben de hele dag aan het faciliteren. Het daadwerkelijke onderdeel in je handen hebben, de klanten spreken, het enthousiasme van de monteurs zien, daar doe je het uiteindelijk voor. Je moet op pad zijn, daar leer je zoveel van. Een dag niet geleerd is niet geleefd. Een manager moet verzamelen, niet alwetend zijn. Dat doe ik dagelijks.”

“Wij hebben 29% vrouwen in dienst bij Stellantis & You. Het is geen doel op zich om vrouwen te kiezen. Ik ben voor een vrouwenquotum, zodat je in elk geval als vrouw de kans krijgt om op gesprek te komen. Ik wil een goede balans op basis van kennis en visie. Hoe zit iemand in de wedstrijd. Bij Stellantis wordt de onderdelen tak gerund door vrouwen. Het is toeval, maar ik vind het wel stoer. Het is een mannenbranche, maar de invloed van een vrouw op strategisch niveau is belangrijk.

Beroepen moeten een afspiegeling van de maatschappij zijn. Ik zie altijd kansen en mogelijkheden. Op weg naar de plannen die je hebt, is een team nodig. Dan kom je tot een mooi eindresultaat. Stellantis biedt een enorme scala aan opleidingen, steeds meer e-learning. Allerlei onderwerpen zijn beschikbaar, ook voor vrouwen. De softskills, daar hebben steeds meer mannen en ook jongeren behoefte aan, en dat is geen man-vrouwding.”

“Ik wilde leren pianospelen, dat is er nog niet van gekomen. Ik ben wel bijna volwaardig bouwvakker. Ik heb met mijn gezin voor 95% zelf een oude koestal omgebouwd tot huis. Dat geeft zoveel energie, je durft, je ziet resultaat. De les aan mijn kinderen is dan ook: gewoon doen. Mijn moeder was journalist en zei altijd dat ze voor nieuwsgierigheid wordt betaald.

Ik heb dromen: gezond oud worden. 60-70 is het huidige 30-40. Door jezelf uit te dagen blijf je jonger en gezonder. Professioneel gezien zou ik nog wel een Europese functie willen. Ik weet niet precies wat. Er komt altijd weer iets op je pad.

Mijn advies? Spreek je ambitie uit, ga het gesprek aan. En je hoeft niet alle kennis zelf te hebben.”