Gesprekken EU en China over importheffingen ‘constructief’

EV-heffingen • De gesprekken worden de komende tijd ‘intensiever gevoerd’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

De gesprekken tussen de Europese Unie en de Chinese minister van Handel over de invoerheffingen voor Chinese elektrische auto’s zijn “constructief” verlopen. Dat zei Eurocommissaris voor Handel Valdis Dombrovskis na een ontmoeting met minister Wang Wentao in Brussel. Volgens Dombrovskis is afgesproken dat die gesprekken “intensiever” worden om zo een oplossing te vinden voor het conflict, meldt ANP.

Brussel beschuldigt China ervan autobouwers staatssteun te geven waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU. De extra importheffingen voor elektrische auto’s van Chinese makelij komen bovenop bestaande invoertarieven voor de voertuigen. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen, worden de extra importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Europese verdeeldheid

Europese landen zijn enigszins verdeeld over de aanpak van de handelstarieven. Zo steunt Italië de hoge invoerheffingen van de Europese Unie op elektrische auto’s uit China. Volgens Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani zijn de Europese heffingen nodig om de eigen auto-industrie te beschermen.

In Duitsland is er weerstand tegen de heffingen. Zo is de Duitse auto-industrie bezorgd over tegenmaatregelen van China rond Europese auto’s. Die zorgen worden gedeeld door de Spaanse premier Pedro Sánchez. Die verklaarde vorige week nog dat er een compromis moet komen. Hij vreest ook voor een handelsoorlog tussen de EU en China. Beijing zei dat Sánchez met zijn opmerkingen ‘rationeel en objectief’ denkt over de zaak.

China’s tegenantwoord

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt, wat kan betekenen dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. Ook wordt het dumpen van Europese zuivelproducten op de Chinese markt onderzocht.

De strafheffing die de EU oplegt aan Chinese fabrikanten van EV’s gaan vooral Duitsland pijn doen. Volgens minister Wentao moet dat land daarom ook het voortouw nemen om de tarieven van tafel te krijgen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over ev-heffingen

Gesprekken EU en China over importheffingen ‘constructief’ | Automotive Online

Gesprekken EU en China over importheffingen ‘constructief’

EV-heffingen • De gesprekken worden de komende tijd ‘intensiever gevoerd’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

De gesprekken tussen de Europese Unie en de Chinese minister van Handel over de invoerheffingen voor Chinese elektrische auto’s zijn “constructief” verlopen. Dat zei Eurocommissaris voor Handel Valdis Dombrovskis na een ontmoeting met minister Wang Wentao in Brussel. Volgens Dombrovskis is afgesproken dat die gesprekken “intensiever” worden om zo een oplossing te vinden voor het conflict, meldt ANP.

Brussel beschuldigt China ervan autobouwers staatssteun te geven waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU. De extra importheffingen voor elektrische auto’s van Chinese makelij komen bovenop bestaande invoertarieven voor de voertuigen. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen, worden de extra importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Europese verdeeldheid

Europese landen zijn enigszins verdeeld over de aanpak van de handelstarieven. Zo steunt Italië de hoge invoerheffingen van de Europese Unie op elektrische auto’s uit China. Volgens Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani zijn de Europese heffingen nodig om de eigen auto-industrie te beschermen.

In Duitsland is er weerstand tegen de heffingen. Zo is de Duitse auto-industrie bezorgd over tegenmaatregelen van China rond Europese auto’s. Die zorgen worden gedeeld door de Spaanse premier Pedro Sánchez. Die verklaarde vorige week nog dat er een compromis moet komen. Hij vreest ook voor een handelsoorlog tussen de EU en China. Beijing zei dat Sánchez met zijn opmerkingen ‘rationeel en objectief’ denkt over de zaak.

China’s tegenantwoord

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt, wat kan betekenen dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. Ook wordt het dumpen van Europese zuivelproducten op de Chinese markt onderzocht.

De strafheffing die de EU oplegt aan Chinese fabrikanten van EV’s gaan vooral Duitsland pijn doen. Volgens minister Wentao moet dat land daarom ook het voortouw nemen om de tarieven van tafel te krijgen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Meer lezen over ev-heffingen