Batterijproducent Northvolt schrapt 1.600 banen vanwege dalende vraag

Northvolt • Het bedrijf verkeert al tijden in financiële moeilijkheden, onder meer door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(foto: Northvolt)

De Zweedse batterijproducent Northvolt schrapt 1.600 banen. De belangrijkste reden zijn de tegenvallende verkoopcijfers van elektrische auto’s in Europa. Ook schroeft het bedrijf zijn activiteiten terug om de kosten te drukken. Northvolt heeft ongeveer 6.500 werknemers.

Het bedrijf verkeert al tijden in financiële moeilijkheden, onder meer door hevige concurrentie van Chinese fabrikanten. Ook kampt Northvolt met autofabrikanten die de productie van elektrische auto’s terugschroeven door een afnemende vraag. Zo annuleerde BMW in mei een bestelling ter waarde van 2 miljard euro bij Northvolt om deze reden.

Eerder liet Northvolt weten zijn plannen voor een nieuwe fabriek in Zweden te schrappen. In Zweden staat het bedrijf onder toezicht van de autoriteiten vanwege zorgen over arbeidsveiligheid op zijn productielocaties. De politie onderzoekt verschillende onverklaarbare sterfgevallen van arbeiders die overleden na het werken in de fabriek in Skellefteå.

Duitsland

Niet alleen in Zweden staan plannen voor een fabriek ter discussie. Zo is in Duitsland de opening van een fabriek uitgesteld, een update over de openingsdatum volgt in het vierde kwartaal dit jaar. Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben een aandeel in de Zweedse onderneming.

Crisisoverleg

De invulling van de toekomstige plannen van Northvolt worden onder meer bepaald door de keuzes van de Duitse regering. Zo houdt zij vandaag (23 september) crisisoverleg om de noodlijdende auto-industrie in het land te ondersteunen. Volkswagen heeft naar verluidt de overheid opgeroepen om subsidies te verstrekken ter stimulering van de afnemende vraag naar elektrische voertuigen. De auto-industrie in Duitsland wordt geconfronteerd met diverse problemen, zoals hoge productiekosten, een moeizame overgang naar elektrische auto’s en een dalende vraag in de belangrijke Chinese markt.

Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, behoort tot de zwaarst getroffen bedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.