‘EU en China blijven in gesprek, zelfs als extra invoerheffingen worden goedgekeurd’

China • Naar verwachting zal een bepaling om de gesprekken voort te zetten toegevoegd worden aan het onderwerp van de wetgeving.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

De Europese Unie en China zetten de onderhandelingen door om een alternatieve oplossing te vinden voor de extra invoerheffingen van de EU voor Chinese elektrische auto’s, zelfs als de lidstaten binnenkort stemmen om heffingen op EV’s in te voeren. Dat meldt Bloomberg.

De stemming was oorspronkelijk gepland voor 25 september, maar is iets uitgesteld nadat de EU en China overeenkwamen de gesprekken te intensiveren. Volgens Bloomberg stemmen EU-lidstaten nu begin oktober. Mochten de lidstaten dan toch groen licht geven voor de extra heffingen, zullen de EU en China dus niet van de onderhandelingstafel weglopen.

Brussel beschuldigt China ervan autobouwers staatssteun te geven waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU. De extra importheffingen voor elektrische auto’s van Chinese makelij komen bovenop bestaande invoertarieven voor de voertuigen. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen, worden de extra importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Europese verdeeldheid

Europese landen zijn enigszins verdeeld over de aanpak van de handelstarieven. Zo steunt Italië de hoge invoerheffingen van de Europese Unie op elektrische auto’s uit China. In Duitsland is er echter weerstand tegen de heffingen. Zo is de Duitse auto-industrie bezorgd over tegenmaatregelen van China rond Europese auto’s. Die zorgen worden gedeeld door de Spaanse premier Pedro Sánchez. Die verklaarde dat er een compromis moet komen.

Vorige week liet de EU weten dat het blok en China naar een mechanisme kijken om prijzen en exportvolumes te beheersen om antidumpingheffingen te vermijden. Dat resulteerde uit een ontmoeting tussen de handelscommissaris van de EU, Valdis Dombrovskis, en de Chinese minister van Handel, Wang Wentao.

De EU heeft tot nu toe nog alle voorstellen van China afgewezen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘EU en China blijven in gesprek, zelfs als extra invoerheffingen worden goedgekeurd’ | Automotive Online

‘EU en China blijven in gesprek, zelfs als extra invoerheffingen worden goedgekeurd’

China • Naar verwachting zal een bepaling om de gesprekken voort te zetten toegevoegd worden aan het onderwerp van de wetgeving.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

De Europese Unie en China zetten de onderhandelingen door om een alternatieve oplossing te vinden voor de extra invoerheffingen van de EU voor Chinese elektrische auto’s, zelfs als de lidstaten binnenkort stemmen om heffingen op EV’s in te voeren. Dat meldt Bloomberg.

De stemming was oorspronkelijk gepland voor 25 september, maar is iets uitgesteld nadat de EU en China overeenkwamen de gesprekken te intensiveren. Volgens Bloomberg stemmen EU-lidstaten nu begin oktober. Mochten de lidstaten dan toch groen licht geven voor de extra heffingen, zullen de EU en China dus niet van de onderhandelingstafel weglopen.

Brussel beschuldigt China ervan autobouwers staatssteun te geven waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU. De extra importheffingen voor elektrische auto’s van Chinese makelij komen bovenop bestaande invoertarieven voor de voertuigen. Als China niet bereid is overheidssubsidies te verlagen, worden de extra importheffingen voor vijf jaar van kracht.

Europese verdeeldheid

Europese landen zijn enigszins verdeeld over de aanpak van de handelstarieven. Zo steunt Italië de hoge invoerheffingen van de Europese Unie op elektrische auto’s uit China. In Duitsland is er echter weerstand tegen de heffingen. Zo is de Duitse auto-industrie bezorgd over tegenmaatregelen van China rond Europese auto’s. Die zorgen worden gedeeld door de Spaanse premier Pedro Sánchez. Die verklaarde dat er een compromis moet komen.

Vorige week liet de EU weten dat het blok en China naar een mechanisme kijken om prijzen en exportvolumes te beheersen om antidumpingheffingen te vermijden. Dat resulteerde uit een ontmoeting tussen de handelscommissaris van de EU, Valdis Dombrovskis, en de Chinese minister van Handel, Wang Wentao.

De EU heeft tot nu toe nog alle voorstellen van China afgewezen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.