Hoe één e-mailcampagne maar liefst 20 auto’s verkocht

Brand story • Bijna ieder autobedrijf herkent het wel: een showroom vol nieuwe en jong gebruikte auto’s, maar een tekort aan oudere occasions.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: RDC

Er is onder klanten juist veel vraag naar oudere occasions. Hoe los je als autobedrijf dit probleem op? Autogroep Twente riep de hulp in van het CaRe-Mail team van RDC en ontwikkelde een succesvolle, en uiteindelijk prijswinnende e-mailcampagne. Het team had als doel om een tot-in-de-puntjes gepersonaliseerde campagne te realiseren. Een campagne waarmee de juiste klanten, op het juiste moment, de juiste auto aangeboden krijgen met de juiste inruilwaarde. Met behulp van DMS- en RDC data én de inzet van AI realiseerden ze de meest gepersonaliseerde campagne ooit.

Taxatiecampagne met extreme personalisatie

In de e-mail ziet de ontvanger zijn eigen auto en het nieuw aangeboden model. Dit betekent: het exacte type en correcte uitvoering, het bouwjaar, de exacte kleur en natuurlijk het eigen kenteken. Compleet met een heldere beschrijving van de inruilwaarde, extra inruilvoordeelactie en de uiteindelijke bijbetaling voor de nieuwe auto. Geïnteresseerde klanten komen op een volledig gepersonaliseerde landingspagina met opnieuw het eigen voertuig in beeld, de aanbieding van het nieuwe voertuig en een vooraf ingevuld contactformulier om hun interesse kenbaar te maken. Alle leads komen direct binnen in het leadmanagementsysteem. Niet alleen de leads, maar ook de bezoekers van de landingspagina worden opgevolgd door de verkoopadviseurs van het autobedrijf.

Succesvol: conversiepercentage van 4% én awardwinnaar

Dankzij de gepersonaliseerde taxatiecampagne zijn maar liefst 20 auto’s verkocht, die direct te herleiden zijn naar deze campagne. Alle ingeruilde auto’s zijn bovendien binnen vier weken doorverkocht. Daarnaast hebben in de weken na de campagne nog meer van de aangeschreven klanten een nieuwe auto bij Autogroep Twente aangeschaft, waarbij de campagne indirect aan deze aankopen heeft bijgedragen.

Koen van Grootel, Marketingmanager bij Autogroep Twente: ”Van de 528 ontvangers van deze mailing hebben 20 direct een auto gekocht, dat is een conversie van 4%. Hij legt verder uit: “De grootste winst is behaald uit het optimaal aan elkaar knopen van alle processen rondom de klantselectie, e-mailpersonalisatie en de opvolging ervan.” Het bleef niet bij dit ene succes; inmiddels zijn er 5 campagnes geweest met een minimale conversie van 6 voertuigen per 500 verstuurde e-mails.

Met al meer dan 23 jaar ervaring is CaRe-Mail het toonaangevende marketing automation systeem in de automotive branche. De taxatiecampagne werd eerder dit jaar zelfs bekroond bij de DDMA EMAS Awards, een prestigieuze prijs in de wereld van e-mail marketing automation.

Specialisten nemen het werk uit handen

Om snel te kunnen schakelen nemen de specialisten van het CaRe-Mail team van RDC veel werk uit handen. Het autobedrijf selecteert het actievoertuig, geeft de vanafprijs met eventuele extra inruilbonus door en kiest de doelgroep. De rest wordt gedaan door RDC. Het enige wat het autobedrijf nog dient te doen is tijd vrijmaken om leads na te bellen na het verzenden van de e-mail.

Nu beschikbaar voor autobedrijven en importeurs

Ook interesse in de taxatiecampagne van CaRe-Mail? Wij helpen je graag. De taxatiecampagne is beschikbaar voor huidige CaRe-Mailgebruikers, maar óók voor autobedrijven of importeurs die (nog) geen gebruikmaken van CaRe-Mail. Benieuwd? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Klik voor meer informatie op de volgende link

Hoe één e-mailcampagne maar liefst 20 auto’s verkocht | Automotive Online

Hoe één e-mailcampagne maar liefst 20 auto’s verkocht

Brand story • Bijna ieder autobedrijf herkent het wel: een showroom vol nieuwe en jong gebruikte auto’s, maar een tekort aan oudere occasions.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: RDC

Er is onder klanten juist veel vraag naar oudere occasions. Hoe los je als autobedrijf dit probleem op? Autogroep Twente riep de hulp in van het CaRe-Mail team van RDC en ontwikkelde een succesvolle, en uiteindelijk prijswinnende e-mailcampagne. Het team had als doel om een tot-in-de-puntjes gepersonaliseerde campagne te realiseren. Een campagne waarmee de juiste klanten, op het juiste moment, de juiste auto aangeboden krijgen met de juiste inruilwaarde. Met behulp van DMS- en RDC data én de inzet van AI realiseerden ze de meest gepersonaliseerde campagne ooit.

Taxatiecampagne met extreme personalisatie

In de e-mail ziet de ontvanger zijn eigen auto en het nieuw aangeboden model. Dit betekent: het exacte type en correcte uitvoering, het bouwjaar, de exacte kleur en natuurlijk het eigen kenteken. Compleet met een heldere beschrijving van de inruilwaarde, extra inruilvoordeelactie en de uiteindelijke bijbetaling voor de nieuwe auto. Geïnteresseerde klanten komen op een volledig gepersonaliseerde landingspagina met opnieuw het eigen voertuig in beeld, de aanbieding van het nieuwe voertuig en een vooraf ingevuld contactformulier om hun interesse kenbaar te maken. Alle leads komen direct binnen in het leadmanagementsysteem. Niet alleen de leads, maar ook de bezoekers van de landingspagina worden opgevolgd door de verkoopadviseurs van het autobedrijf.

Succesvol: conversiepercentage van 4% én awardwinnaar

Dankzij de gepersonaliseerde taxatiecampagne zijn maar liefst 20 auto’s verkocht, die direct te herleiden zijn naar deze campagne. Alle ingeruilde auto’s zijn bovendien binnen vier weken doorverkocht. Daarnaast hebben in de weken na de campagne nog meer van de aangeschreven klanten een nieuwe auto bij Autogroep Twente aangeschaft, waarbij de campagne indirect aan deze aankopen heeft bijgedragen.

Koen van Grootel, Marketingmanager bij Autogroep Twente: ”Van de 528 ontvangers van deze mailing hebben 20 direct een auto gekocht, dat is een conversie van 4%. Hij legt verder uit: “De grootste winst is behaald uit het optimaal aan elkaar knopen van alle processen rondom de klantselectie, e-mailpersonalisatie en de opvolging ervan.” Het bleef niet bij dit ene succes; inmiddels zijn er 5 campagnes geweest met een minimale conversie van 6 voertuigen per 500 verstuurde e-mails.

Met al meer dan 23 jaar ervaring is CaRe-Mail het toonaangevende marketing automation systeem in de automotive branche. De taxatiecampagne werd eerder dit jaar zelfs bekroond bij de DDMA EMAS Awards, een prestigieuze prijs in de wereld van e-mail marketing automation.

Specialisten nemen het werk uit handen

Om snel te kunnen schakelen nemen de specialisten van het CaRe-Mail team van RDC veel werk uit handen. Het autobedrijf selecteert het actievoertuig, geeft de vanafprijs met eventuele extra inruilbonus door en kiest de doelgroep. De rest wordt gedaan door RDC. Het enige wat het autobedrijf nog dient te doen is tijd vrijmaken om leads na te bellen na het verzenden van de e-mail.

Nu beschikbaar voor autobedrijven en importeurs

Ook interesse in de taxatiecampagne van CaRe-Mail? Wij helpen je graag. De taxatiecampagne is beschikbaar voor huidige CaRe-Mailgebruikers, maar óók voor autobedrijven of importeurs die (nog) geen gebruikmaken van CaRe-Mail. Benieuwd? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Klik voor meer informatie op de volgende link