Mobtalk #25 | Jan-Bas Veltman: ‘Importeurs zijn niet geschikt om retailer te zijn’

Mobtalk • In gesprek met hosts Rolf Westgeest en Jan-Bas Veltman, en vaste gast Paul de Vries, vertelt Jan-Bas over zijn lange carrière in de automotive sector en hoe zijn ervaringen bij bedrijven zoals Stern en Van Mossel hem hebben gevormd.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Automotive Management)

Jan-Bas Veltman, begon in juni met zijn zoon Bas Veltman een autobedrijf, Veltman Automotive. Onlangs was hij te gast in de podcast Mobtalk waarin hij snelle besluitvorming en klantgerichtheid benadrukt als belangrijke succesfactoren. Jan-Bas is een groot voetbal-fan, vooral van FC Volendam, waar hij nog steeds commercieel directeur is.

Veltman gaat in de 25e aflevering van Mobtalk uitgebreid in op de huidige uitdagingen in de automotive, zoals de onzekerheid rond elektrische bedrijfswagens, de invoering van emissiezones, en het toenemende belang van bedrijfswagens.

Als dealer met ervaring bij Mercedes en Ford is er veel aandacht voor deze merken en hun uitdagingen in de markt. “Het agentuurmodel is niet mijn favoriet, de klant wil toch de auto zien en drukt niet zomaar op de knop om te betalen. Importeurs zijn niet geschikt om retailer te zijn”, vertelt Veltman.

Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen (met tijdcode):

00:30 – Introductie van Jan-Bas Veltman en zijn achtergrond in de automotive wereld. 01:15 – Jan-Bas over zijn samenwerking met Leen Hollander en hoe hij zijn carrière startte. 02:45 – Jan-Bas over de transitie van diesel naar elektrische bedrijfswagens. ‘Ik stort me vol op de Ford bestelwagens en die gaan echt heel goed.’
04:00 – Stelling: ‘Ik ben blij dat ik geen dealer meer ben.’ Veltman stemt ermee in.
05:20 – Discussie over de overlevingskansen van grote dealers: ‘Alleen de allergrootste dealers gaan het redden.’
06:50 – Onzekerheid rondom bedrijfswagenbeleid en invoerrechten. ‘Het blijft een onzekere toekomst.’
08:00 – Jan-Bas over de complexiteit van regelingen in steden zoals Amsterdam.
09:20 – Paul de Vries over de onbetrouwbaarheid van de overheid en de accijnsverhogingen.
10:50 – Jan-Bas: ‘Dieselrijders besparen tussen de 12 en 18 duizend euro.’
12:00 – Jan-Bas over de verkoop van Ford-dealers en zijn overstap naar Van Kooy.
13:45 – Paul de Vries over de lobbyproblemen in de autobranche: ‘We verliezen steeds.’ 15:25 – Het agentuurmodel in de autoverkoop. ‘De klant wil toch de auto zien, niemand drukt zomaar op de knop om te betalen.’
16:50 – Discussie over elektrische voertuigen en de infrastructuurproblemen.
18:45 – Volkswagen en de overstap naar elektrisch. ‘De schouders eronder, er is geen weg terug.’
20:00 – Jan-Bas over de angst voor restwaardeverlies bij elektrische voertuigen.
21:30 – Jan-Bas over de kracht van Van Mossel en Eric Berkhof als klantgerichte leider. 23:00 – Verschil tussen Van Mossel en Stern: ‘Van Mossel investeert, Stern keerde dividend uit.’
24:50 – Jan-Bas over het succes van zijn zoon Bas in Veltman Automotive: ‘Bas zit zelf achter de telefoon en reageert binnen een minuut.’
26:30 – De uitdaging van elektrische bedrijfswagens: ‘Klanten komen niet binnen voor elektrische bestelwagens.’
27:30 – Paul de Vries over de moeilijkheid van de overgang naar elektrische bestelwagens: ‘De vraag blijft achter.’
30:00 – Discussie over de oplopende BPM-kosten voor bedrijfswagens in de toekomst. 31:30 – Jan-Bas over de complexiteit van het verkopen van bedrijfswagens: ‘Je kunt een bedrijfswagen echt verkeerd verkopen.’
33:20 – Jan-Bas over zijn nevenactiviteiten bij FC Volendam: ‘Ik voel een verantwoordelijkheid naar de sponsoren en supporters.’
35:30 – Paul de Vries over de impact van duurzame regelgeving op de automotive sector. 36:10 – Jan-Bas over de sleutelrol van Leen Hollander in zijn carrière: ‘Hij gaf me altijd de ruimte om mezelf te ontwikkelen.’
38:50 – Afsluiting van de aflevering.

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.

Mobtalk #25 | Jan-Bas Veltman: ‘Importeurs zijn niet geschikt om retailer te zijn’ | Automotive Online

Mobtalk #25 | Jan-Bas Veltman: ‘Importeurs zijn niet geschikt om retailer te zijn’

Mobtalk • In gesprek met hosts Rolf Westgeest en Jan-Bas Veltman, en vaste gast Paul de Vries, vertelt Jan-Bas over zijn lange carrière in de automotive sector en hoe zijn ervaringen bij bedrijven zoals Stern en Van Mossel hem hebben gevormd.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Automotive Management)

Jan-Bas Veltman, begon in juni met zijn zoon Bas Veltman een autobedrijf, Veltman Automotive. Onlangs was hij te gast in de podcast Mobtalk waarin hij snelle besluitvorming en klantgerichtheid benadrukt als belangrijke succesfactoren. Jan-Bas is een groot voetbal-fan, vooral van FC Volendam, waar hij nog steeds commercieel directeur is.

Veltman gaat in de 25e aflevering van Mobtalk uitgebreid in op de huidige uitdagingen in de automotive, zoals de onzekerheid rond elektrische bedrijfswagens, de invoering van emissiezones, en het toenemende belang van bedrijfswagens.

Als dealer met ervaring bij Mercedes en Ford is er veel aandacht voor deze merken en hun uitdagingen in de markt. “Het agentuurmodel is niet mijn favoriet, de klant wil toch de auto zien en drukt niet zomaar op de knop om te betalen. Importeurs zijn niet geschikt om retailer te zijn”, vertelt Veltman.

Bekijk hieronder de gespreksonderwerpen (met tijdcode):

00:30 – Introductie van Jan-Bas Veltman en zijn achtergrond in de automotive wereld. 01:15 – Jan-Bas over zijn samenwerking met Leen Hollander en hoe hij zijn carrière startte. 02:45 – Jan-Bas over de transitie van diesel naar elektrische bedrijfswagens. ‘Ik stort me vol op de Ford bestelwagens en die gaan echt heel goed.’
04:00 – Stelling: ‘Ik ben blij dat ik geen dealer meer ben.’ Veltman stemt ermee in.
05:20 – Discussie over de overlevingskansen van grote dealers: ‘Alleen de allergrootste dealers gaan het redden.’
06:50 – Onzekerheid rondom bedrijfswagenbeleid en invoerrechten. ‘Het blijft een onzekere toekomst.’
08:00 – Jan-Bas over de complexiteit van regelingen in steden zoals Amsterdam.
09:20 – Paul de Vries over de onbetrouwbaarheid van de overheid en de accijnsverhogingen.
10:50 – Jan-Bas: ‘Dieselrijders besparen tussen de 12 en 18 duizend euro.’
12:00 – Jan-Bas over de verkoop van Ford-dealers en zijn overstap naar Van Kooy.
13:45 – Paul de Vries over de lobbyproblemen in de autobranche: ‘We verliezen steeds.’ 15:25 – Het agentuurmodel in de autoverkoop. ‘De klant wil toch de auto zien, niemand drukt zomaar op de knop om te betalen.’
16:50 – Discussie over elektrische voertuigen en de infrastructuurproblemen.
18:45 – Volkswagen en de overstap naar elektrisch. ‘De schouders eronder, er is geen weg terug.’
20:00 – Jan-Bas over de angst voor restwaardeverlies bij elektrische voertuigen.
21:30 – Jan-Bas over de kracht van Van Mossel en Eric Berkhof als klantgerichte leider. 23:00 – Verschil tussen Van Mossel en Stern: ‘Van Mossel investeert, Stern keerde dividend uit.’
24:50 – Jan-Bas over het succes van zijn zoon Bas in Veltman Automotive: ‘Bas zit zelf achter de telefoon en reageert binnen een minuut.’
26:30 – De uitdaging van elektrische bedrijfswagens: ‘Klanten komen niet binnen voor elektrische bestelwagens.’
27:30 – Paul de Vries over de moeilijkheid van de overgang naar elektrische bestelwagens: ‘De vraag blijft achter.’
30:00 – Discussie over de oplopende BPM-kosten voor bedrijfswagens in de toekomst. 31:30 – Jan-Bas over de complexiteit van het verkopen van bedrijfswagens: ‘Je kunt een bedrijfswagen echt verkeerd verkopen.’
33:20 – Jan-Bas over zijn nevenactiviteiten bij FC Volendam: ‘Ik voel een verantwoordelijkheid naar de sponsoren en supporters.’
35:30 – Paul de Vries over de impact van duurzame regelgeving op de automotive sector. 36:10 – Jan-Bas over de sleutelrol van Leen Hollander in zijn carrière: ‘Hij gaf me altijd de ruimte om mezelf te ontwikkelen.’
38:50 – Afsluiting van de aflevering.

Doet de widget het niet, klik dan hier voor de Spotify-link.

Bekijk ook de YouTube-video van de podcast.