‘Conflict invoertarieven houdt aan: Brussel wijst Chinees voorstel voor minimumprijs EV’s af’

Importheffingen • Elektrische auto’s van Chinese makelij zouden volgens het voorstel voor niet minder dan 30.000 euro op de Europese markt verkocht mogen worden.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie heeft een voorstel van China afgewezen om elektrische voertuigen (EV’s) uit China te verkopen tegen een minimumprijs van 30.000 euro. Dit voorstel was een poging van Peking om de door de EU geplande invoertarieven, die vanaf 31 oktober 2024 van kracht worden, te omzeilen. Dat meldt Reuters op basis van drie bronnen die bekend zijn met de zaak.

Volgens de Europese Unie is het probleem niet alleen de lage prijzen van de Chinese auto’s die op de Europese markt komen en daardoor de concurrentie verstoren. Het gaat ook om de subsidies die de Chinese fabrikanten ontvangen.

Lopende onderhandelen

Het voorstel van China om een minimumprijs in te stellen is onderdeel van de onderhandelingen die Europa en China voeren over de extra importtarieven die de EU heeft opgelegd aan auto’s van Chinese makelij. De Europese Commissie heeft tot nu toe geen details vrijgegeven over de lopende onderhandelingen, maar geeft aan dat zij bereid is alternatieven te overwegen, zoals hogere minimumprijzen en invoerquota

Volgens Jato Dynamics ligt de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische auto in China op 32.000 euro, terwijl dit in Europa 66.000 euro is. Een minimumprijs van 30.000 euro ligt ver onder dat bedrag en zou de Europese concurrentie alsnog ondermijnen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.