VNA: Leasemarkt jaagt groei elektrisch wagenpark aan

Elektrisch rijden • 64 procent van alle nieuwe EV-registraties staat op naam van een leasemaatschappij
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De verkoop van elektrische auto’s in Nederland groeit, en dat is volledig te danken aan het leasekanaal. Dat constateert de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) op basis van cijfers van RDC. Het aantal elektrische auto’s dat nieuw aan particulieren wordt verkocht, daalt zelfs.

De VNA gaat uit van de cijfers van de eerste drie kwartalen van 2024. In die periode werd bijna tweederde (64%) van alle nieuwe EV’s op naam van leasemaatschappijen geregistreerd. VNA heeft de cijfers verzameld omdat staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van oordeel is dat de zakelijke markt niet voldoende elektrificeert. Eerder deze week noemde VNA dat “een vreemde uitspraak”.

Aandeel EV groeit naar 32 procent

In de totale markt voor nieuwe personenauto’s is het aandeel EV gestegen van 30 procent in 2023 naar 32 procent in 2024. Ook daar gaat het weer om de eerste negen maanden van het jaar. De leasemarkt heeft deze groei getrokken: het aandeel elektrische auto’s steeg daar van 33 procent naar 41 procent. Op de resterende markt daalde het EV-aandeel zelfs een beetje: van 26 naar 24 procent. Daarmee werd 64 procent van alle nieuwe EV’s op naam van een leasemaatschappij gesteld. Van de 90.300 nieuwe volledig elektrische auto’s dit jaar zijn 57.600 (64%) op naam van leasemaatschappijen.

Aandeel EV-registraties op het geheel. Bron: VNA

Zakelijke en private lease

Vooral in de zakelijke lease doen elektrische auto’s het goed, zo constateert de VNA. Binnen het segment nieuwe zakelijke leaseauto’s was tot en met september 44% volledig elektrisch. Vorig jaar lag dat in dezelfde periode op 34%. Van alle nieuw geregistreerde private leaseauto’s dit jaar was ruim 30% elektrisch. Daarmee blijft het aandeel op hetzelfde niveau als in 2023. Op Europees niveau daalt de verkoop van nieuwe EV’s en dat komt met name doordat Duitsland alle aankoopsubsidies afschafte.

Zorgen over occasionmarkt

Ondanks de succesvolle instroom van nieuwe EV’s in de leasemarkt heeft de VNA zorgen over de doorstroom naar de (particuliere) occasionmarkt. Leaseauto’s verlaten over het algemeen na een periode van 4 tot 5 jaar het leasepark en stromen dan door naar de occasionmarkt. Als die in eigen land onvoldoende is, volgt export. “De overheid verzuimt om mee te werken aan de groei op de tweedehandsmarkt”, stelt Renate Hemerik, voorzitter van VNA. “Er is te weinig vraag naar gebruikte EV’s in Nederland. Het helpt dan niet dat Nederland nu alle fiscale stimuli afschaft. Vooral de aanstaande mrb op EV’s doet veel pijn. Een stimulerend, stabiel en vooral voorspelbaar overheidsbeleid is harder nodig dan ooit.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.