Minister economische zaken Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

CO2-registratieplicht • Sinds 1 juli zijn bedrijven met minstens honderd werknemers verplicht vast te leggen op welke manier hun personeel naar het werk komt en zakelijke reizen aflegt: bijvoorbeeld of dat met de auto, trein of fiets gebeurt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Dat meldt ANP. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats, vertelt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.

Sinds 1 juli zijn bedrijven met minstens honderd werknemers verplicht vast te leggen op welke manier hun personeel naar het werk komt en zakelijke reizen aflegt: bijvoorbeeld of dat met de auto, trein of fiets gebeurt. Mkb-bedrijven zijn daar niet blij mee. “In mijn eerste week na de beëdiging ben ik al met Chris Jansen (staatssecretaris IenW, red.) in gesprek gegaan over die CO2-registratie. Die was toen net een paar dagen ingegaan en leidt bij iedereen tot heel veel irritatie”, aldus Beljaarts.

Irritatie is ’terecht’

De minister zegt tegen de krant dat de irritatie “terecht” is. “Want het is natuurlijk niet uit te leggen dat mensen in Excel van al hun werknemers iedere reisbeweging moeten vastleggen.” Hij denkt dat het op “een intelligentere manier” kan en denkt daarbij aan “standaardmodellen” waarmee werknemers eenvoudig hun vaste reispatroon kunnen vastleggen en dit niet meer dagelijks hoeven in te voeren.

Ook op andere gebieden kan de regeldruk minder. Volgens Beljaarts is een jaarlijkse check van elektrische apparaten soms duurder dan het kopen van een nieuw apparaat. “Dan streef je ook je doel voorbij.” En vindt hij de uitgebreidheid van de verplichte risico-inventarisatie van de werkplaats wel erg ver gaan. “Als ondernemer moet je elke scherpe klink of wat dan ook in je hele bedrijfsvoering onderzocht hebben of het veilig is. En of niet misschien iemand, als die al struikelend ergens tegenaan komt, zich zou kunnen bezeren. We zijn misschien wat té doorgeslagen in alle risico’s willen uitbannen.”

Stroeve start

Eerder was het plan om de registratieplicht 1 januari 2024 in te voeren. Dit plan werd destijds uitgesteld op advies van de Raad van State. De raad vroeg om enkele verduidelijkingen in de toelichting van het besluit op te nemen. Zo zou de grenswaarde, waaraan de bedrijven in 2030 moeten voldoen, aangescherpt worden. Ook moesten bedrijven de gelegenheid krijgen om zich minstens twee maanden van tevoren op de nieuwe wet te kunnen voorbereiden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.