BYD boekt voor het eerst meer omzet dan Tesla, winst nog wel lager

BYD • De winstmarge van BYD is een stuk lager dan Tesla omdat de Chinese fabrikant veel modellen aanbiedt op de Chinese markt van omgerekend 20.000 dollar. 
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Wang Chuanfu, voorzitter en president van BYD. (Foto: BYD).

De omzet van BYD steeg afgelopen kwartaal met 24 procent tot 201,1 miljard yuan, omgerekend zo’n 28,2 miljard dollar, vergeleken met dezelfde periode vorig. De Chinese autofabrikant behaalt daarmee voor het eerst meer omzet dan Tesla. De laatstgenoemde meldde vorige week een omzet van 25,2 miljard dollar in dezelfde periode.

BYD verkocht afgelopen kwartaal 1,1 miljoen elektrische en plug-in hybride voertuigen. De nettowinst steeg met 11,5 procent tot 11,6 miljard yuan (zo’n 1,6 miljard dollar). Hoewel Tesla minder auto’s verkocht, is de winst van de Amerikaanse fabrikant wel hoger.

Een belangrijk verschil tussen BYD en Tesla is dat de Chinese fabrikant in China meerdere modellen aanbiedt onder een prijs van omgerekend 20.000 dollar. De winstmarge daarop is een stuk lager dan Tesla, dat in een ander segment opereert.

Hybrides

Hybride voertuigen leveren een belangrijke bijdrage aan de omzetstijging van het in Shenzhen gevestigde BYD, vooral doordat de vraag van consumenten naar elektrische auto’s onder druk staat. BYD profiteerde ook van de oplevende binnenlandse vraag in China, die werd aangewakkerd door een verbeterd pakket van overheidssubsidies om consumenten te stimuleren hun benzineauto’s in te ruilen voor elektrische of hybride voertuigen.

De Europese Unie heeft deze week extra importheffingen opgelegd van 17 procent voor BYD-voertuigen uit China. In de Verenigde Staten, waar nog hogere importtarieven gelden voor Chinese elektrische auto’s, verkoopt BYD geen personenauto’s.

BYD is bezig met de bouw van fabrieken in Hongarije en Turkije.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.