Travelcard en Kwik-Fit lanceren serviceabonnement
Deze zogenoemde Fit-to-go dienst is vanaf vandaag beschikbaar. Travelcard geeft de kentekengegevens van kaarthouders die een abonnement afsluiten door aan Kwik-Fit, waarna de bestuurders voor al het kleine onderhoud kosteloos bij de keten terecht kunnen. Indien er bij de gratis standaardcontrole wordt vastgesteld dat er reparaties nodig zijn die niet binnen het pakket vallen bijvoorbeeld aan ruiten, airco of accu, dan doet Kwik-Fit een vrijblijvende prijsopgave.
Kostenbesparing
“We hebben het systeem de afgelopen maanden op kleine schaal getest en het werkt perfect”, zegt directeur Jan Reint Vink van Travelcard. De nieuwe dienst is bedoeld voor zakelijke rijders die geen gebruik maken van lease-auto’s. “Vooral bij MKB-bedrijven, vaak met een bescheiden aantal eigen auto’s, groeit de behoefte aan dit soort services”, aldus Vink. “Het vervangen van een lampje is iets wat je tegenwoordig echt niet meer gemakkelijk zelf doet, maar waarvoor je ook niet direct naar de dealer rijdt. Dan is dit een uitkomst. Zeker als je bedenkt dat aan het vervangen van defecte lampen bij zakelijke auto’s gemiddeld al meer dan veertig euro per jaar wordt uitgegeven.
Voor Kwik-Fit heeft de afspraak het voordeel dat meer zakelijk rijders uit de omgeving de weg naar de fitter weten te vinden, wat mogelijk ook ander onderhoudswerk oplevert. Het bedrijf heeft met Travelcard een jaarcontract afgesloten op basis van vaste prijsafspraken, waarna het experiment wordt geëvalueerd.
Niet-lease
Leasemaatschappijen hebben vooralsnog weinig interesse in de Fit-to-go formule. “Zij sturen berijders liever naar een eigen netwerkpartner, of geven per geval toestemming voor onderhoud of vervanging”, aldus Vink. “Maar van alle zakelijk gereden voertuigen in ons bestand is bijna de helft niet-lease, dus de potentie is evengoed enorm.”