Nederland is poort naar Europa voor Chinese aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:

Initiatiefnemer is Guangdong Jiahe Shengde. Automotive sprak met de Chinese investeringsmaatschappij over zijn plannen in Europa.

Serieuze concurrenten
Jiahe Shengde ziet Nederland als speerpunt voor de Europese expansie die van de Chinese aftermarketmerken serieuze concurrenten van Europese producten moet maken. Deze eerste beurs is bedoeld als kennismaking met de Nederlandse markt, zegt Li Ying, deputy general manager van Jiahe Shengde en verantwoordelijk voor de overzeese projecten van de investeerder.

“We willen eerst naamsbekendheid creëren en onze producten onder de aandacht brengen. Daarna gaan we de mogelijkheden bekijken om samen te werken met bedrijven die daarin interesse hebben. We mikken daarbij voornamelijk op de mkb’s die in de B2C-markt opereren, zowel in Nederland als daarbuiten – we zoeken naar de meest directe route naar de consument – al zullen we natuurlijk de grote spelers niet negeren; daarbij denken we echter meer aan een bemiddelende rol.” 

Overnames
Na deze eerste kennismakingsronde wil Li spijkers met koppen slaan: “We bekijken alle opties; samenwerking, overnames van bepaalde bedrijven die voor ons doel interessant zijn, of het nemen van aandelen in zulke ondernemingen. Zo verbreden we ons netwerk en kunnen we onze producten het meest gericht in de markt zetten.” 

Om welke producten gaat het dan? Op de beursvloer treffen we een breed scala aan, waaronder luchtfilters, airco-onderdelen, spanrollen, auto-elektronica, motoronderdelen, schokbrekers, remschijven en -blokken en radiatorslangen. Maar er is meer, zegt Li: “We hebben nu nog geen compleet aanbod; dit is de eerste keer dat we deze beurs houden. Dat zal het komende jaar snel veranderen.” 

Geen prijsvechter
Li benadrukt dat de Chinezen niet van plan zijn om als prijsvechter de markt te veroveren. “De prijs is allang niet meer het primaire ‘selling point’. We erkennen dat Chinese producten in de jaren ‘90 van slechte kwaliteit waren en we moeten duidelijk maken dat dit niet meer het geval is. Onze producten kunnen zich op kwaliteitsgebied meten met de beste internationale merken, ze voldoen aan de hoogste standaarden en zitten wereldwijd in de top, tegen concurrerende prijzen – maar niet tegen dumpprijzen. Dat gaan we zeker duidelijk maken aan de bedrijven met wie we werken, en aan de consumenten die voor onze producten moeten gaan kiezen.” 

In de aanloop naar de beurs is volgens Li al veel nuttig evangeliewerk gedaan: “We merken dat veel bedrijven prettig verrast zijn door de kwaliteit die we kunnen bieden.” 

Drie dagen beurs
In drie dagen tijd presenteren 158 Chinese bedrijven op de beurs hun producten en diensten aan Nederlandse belangstellenden. De rest van het jaar gebruikt het Trade & Exhibition Centre zijn vloeroppervlakte van circa 8.000 vierkante meter als permanente beursruimte waar producten gedurende het hele jaar kunnen worden tentoongesteld. 

Verwacht wordt dat de standhouders via deze faciliteiten in het aankomende jaar bedrijfsactiviteiten kunnen genereren met een geschatte totale omzet van circa 100 miljoen euro. Guangdong Jiahe Shengde is actief in elf landen in Europa, Noord-Amerika en Azië met handelscentra en economische vertegenwoordigingen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nederland is poort naar Europa voor Chinese aftermarket | Automotive Online

Nederland is poort naar Europa voor Chinese aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:

Initiatiefnemer is Guangdong Jiahe Shengde. Automotive sprak met de Chinese investeringsmaatschappij over zijn plannen in Europa.

Serieuze concurrenten
Jiahe Shengde ziet Nederland als speerpunt voor de Europese expansie die van de Chinese aftermarketmerken serieuze concurrenten van Europese producten moet maken. Deze eerste beurs is bedoeld als kennismaking met de Nederlandse markt, zegt Li Ying, deputy general manager van Jiahe Shengde en verantwoordelijk voor de overzeese projecten van de investeerder.

“We willen eerst naamsbekendheid creëren en onze producten onder de aandacht brengen. Daarna gaan we de mogelijkheden bekijken om samen te werken met bedrijven die daarin interesse hebben. We mikken daarbij voornamelijk op de mkb’s die in de B2C-markt opereren, zowel in Nederland als daarbuiten – we zoeken naar de meest directe route naar de consument – al zullen we natuurlijk de grote spelers niet negeren; daarbij denken we echter meer aan een bemiddelende rol.” 

Overnames
Na deze eerste kennismakingsronde wil Li spijkers met koppen slaan: “We bekijken alle opties; samenwerking, overnames van bepaalde bedrijven die voor ons doel interessant zijn, of het nemen van aandelen in zulke ondernemingen. Zo verbreden we ons netwerk en kunnen we onze producten het meest gericht in de markt zetten.” 

Om welke producten gaat het dan? Op de beursvloer treffen we een breed scala aan, waaronder luchtfilters, airco-onderdelen, spanrollen, auto-elektronica, motoronderdelen, schokbrekers, remschijven en -blokken en radiatorslangen. Maar er is meer, zegt Li: “We hebben nu nog geen compleet aanbod; dit is de eerste keer dat we deze beurs houden. Dat zal het komende jaar snel veranderen.” 

Geen prijsvechter
Li benadrukt dat de Chinezen niet van plan zijn om als prijsvechter de markt te veroveren. “De prijs is allang niet meer het primaire ‘selling point’. We erkennen dat Chinese producten in de jaren ‘90 van slechte kwaliteit waren en we moeten duidelijk maken dat dit niet meer het geval is. Onze producten kunnen zich op kwaliteitsgebied meten met de beste internationale merken, ze voldoen aan de hoogste standaarden en zitten wereldwijd in de top, tegen concurrerende prijzen – maar niet tegen dumpprijzen. Dat gaan we zeker duidelijk maken aan de bedrijven met wie we werken, en aan de consumenten die voor onze producten moeten gaan kiezen.” 

In de aanloop naar de beurs is volgens Li al veel nuttig evangeliewerk gedaan: “We merken dat veel bedrijven prettig verrast zijn door de kwaliteit die we kunnen bieden.” 

Drie dagen beurs
In drie dagen tijd presenteren 158 Chinese bedrijven op de beurs hun producten en diensten aan Nederlandse belangstellenden. De rest van het jaar gebruikt het Trade & Exhibition Centre zijn vloeroppervlakte van circa 8.000 vierkante meter als permanente beursruimte waar producten gedurende het hele jaar kunnen worden tentoongesteld. 

Verwacht wordt dat de standhouders via deze faciliteiten in het aankomende jaar bedrijfsactiviteiten kunnen genereren met een geschatte totale omzet van circa 100 miljoen euro. Guangdong Jiahe Shengde is actief in elf landen in Europa, Noord-Amerika en Azië met handelscentra en economische vertegenwoordigingen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.