Chinees handelscentrum Den Haag neemt gas terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jiahe Shengde, het moederbedrijf achter Gia Trade & Exhibition Centre in Den Haag (voorheen opslagruimte van V&D), heeft zijn ambitieuze plannen laten varen om een permanente expositie en een jaarlijks terugkerend evenement voor Chinese fabrikanten van auto-onderdelen te organiseren. Het ruim negenduizend vierkante meter tellende pand is leeg, op een aantal stoelen en tafels na.

Het is nu te huur voor alle soorten zakelijke evenementen; de focus op de autobranche is deels losgelaten. “Je hoeft niet per se uit de autobranche te komen om het pand (of een deel ervan, red) bij ons te huren”, vertelt eventmanager Kurt Wu aan Automotive. Wel blijft de autobranche een rol spelen in de nieuwe plannen. “We zijn bezig met een vervolg op de beurs van vorig jaar, maar dat blijkt wel lastig te organiseren. De lokale overheid in China moet de vergunningaanvragen goedkeuren. We moeten kunnen aantonen dat zo’n evenement voordelen heeft voor de Chinese markt.” Wu verwacht dat het tweede automotive evenement nog minstens een half jaar op zich laat wachten.

 gia open day 11 water mGeen belangstelling

De eerste editie van de auto-onderdelenexpositie in september vorig jaar kreeg niet de belangstelling waarop werd gehoopt, maar Wu – die geen aantallen bezoekers noemt – is desalniettemin tevreden. â€œEr zijn veel contacten gelegd en zaken gedaan. Maar daarbij ging het meer om export vanuit Europa naar China dan andersom”, zegt hij. De initiatiefnemers achter het handelscentrum wilden juist de export van Chinese producten naar Nederland, Duitsland en BelgiĂ« bevorderen. “Je kunt ons zien als een soort consultatiebureau. Wij brengen de Chinese en Europese handelaren dichter bij elkaar en helpen bij het regelen van de formaliteiten zoals vergunningen.”

Nederlandse grossiers zeiden bij de opening van het centrum al te twijfelen aan de kwaliteit van de onderdelen en bij eventuele interesse liever zelf naar China af te reizen of zich achter een importeur te scharen. Wu is zich hiervan bewust. “We willen de kwaliteit verbeteren en ervoor zorgen dat de Chinese fabrikanten aan de Europese wetgeving kunnen voldoen. Juist daarom worden wij door hen ingeschakeld. Wij kunnen uitleggen aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om een afzetmarkt in Nederland te creĂ«ren”, vertelt Wu.

Honderd banen

De gemeente Den Haag was vorig jaar betrokken bij de organisatie van de beurs en de realisatie van het handelscentrum. Er werd in een persbericht zelfs gesproken van een initiatief waarmee honderden banen zouden worden gecreĂ«erd. “Er werken nu twintig mensen bij ons. Vier personen komen uit China en de overige zijn uit Nederland. We willen in de toekomst meer personeel aannemen”, zegt Wu. Maar binnen welke termijn die ‘toekomst’ dan is, kan hij niet zeggen. De gemeente geeft geen informatie over de beurs en laat het aan de Chinezen over om uitleg te geven over de toekomst van het centrum.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Chinees handelscentrum Den Haag neemt gas terug | Automotive Online

Chinees handelscentrum Den Haag neemt gas terug

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jiahe Shengde, het moederbedrijf achter Gia Trade & Exhibition Centre in Den Haag (voorheen opslagruimte van V&D), heeft zijn ambitieuze plannen laten varen om een permanente expositie en een jaarlijks terugkerend evenement voor Chinese fabrikanten van auto-onderdelen te organiseren. Het ruim negenduizend vierkante meter tellende pand is leeg, op een aantal stoelen en tafels na.

Het is nu te huur voor alle soorten zakelijke evenementen; de focus op de autobranche is deels losgelaten. “Je hoeft niet per se uit de autobranche te komen om het pand (of een deel ervan, red) bij ons te huren”, vertelt eventmanager Kurt Wu aan Automotive. Wel blijft de autobranche een rol spelen in de nieuwe plannen. “We zijn bezig met een vervolg op de beurs van vorig jaar, maar dat blijkt wel lastig te organiseren. De lokale overheid in China moet de vergunningaanvragen goedkeuren. We moeten kunnen aantonen dat zo’n evenement voordelen heeft voor de Chinese markt.” Wu verwacht dat het tweede automotive evenement nog minstens een half jaar op zich laat wachten.

 gia open day 11 water mGeen belangstelling

De eerste editie van de auto-onderdelenexpositie in september vorig jaar kreeg niet de belangstelling waarop werd gehoopt, maar Wu – die geen aantallen bezoekers noemt – is desalniettemin tevreden. â€œEr zijn veel contacten gelegd en zaken gedaan. Maar daarbij ging het meer om export vanuit Europa naar China dan andersom”, zegt hij. De initiatiefnemers achter het handelscentrum wilden juist de export van Chinese producten naar Nederland, Duitsland en BelgiĂ« bevorderen. “Je kunt ons zien als een soort consultatiebureau. Wij brengen de Chinese en Europese handelaren dichter bij elkaar en helpen bij het regelen van de formaliteiten zoals vergunningen.”

Nederlandse grossiers zeiden bij de opening van het centrum al te twijfelen aan de kwaliteit van de onderdelen en bij eventuele interesse liever zelf naar China af te reizen of zich achter een importeur te scharen. Wu is zich hiervan bewust. “We willen de kwaliteit verbeteren en ervoor zorgen dat de Chinese fabrikanten aan de Europese wetgeving kunnen voldoen. Juist daarom worden wij door hen ingeschakeld. Wij kunnen uitleggen aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om een afzetmarkt in Nederland te creĂ«ren”, vertelt Wu.

Honderd banen

De gemeente Den Haag was vorig jaar betrokken bij de organisatie van de beurs en de realisatie van het handelscentrum. Er werd in een persbericht zelfs gesproken van een initiatief waarmee honderden banen zouden worden gecreĂ«erd. “Er werken nu twintig mensen bij ons. Vier personen komen uit China en de overige zijn uit Nederland. We willen in de toekomst meer personeel aannemen”, zegt Wu. Maar binnen welke termijn die ‘toekomst’ dan is, kan hij niet zeggen. De gemeente geeft geen informatie over de beurs en laat het aan de Chinezen over om uitleg te geven over de toekomst van het centrum.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.