Schaeffler schrapt 4.700 banen in Europa

Onderdelen • De aangepaste winst van Schaeffler voor rente en belasting kelderde in het derde kwartaal met 45 procent naar 187 miljoen euro.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Schaeffler schrapt 4.700 banen.
(foto: Schaeffler)

Schaeffler AG, een van de grootste toeleveranciers voor de auto-industrie, gaat ongeveer 4.700 banen schrappen in Europa. Zo’n 2.800 van de banen verdwijnen op 10 locaties in Duitsland, als onderdeel van een plan om tegen eind 2029 zo’n 290 miljoen euro per jaar te besparen, zo meldt het bedrijf vandaag. Ook sluit Schaeffler twee locaties.

Een aantal functies wordt verplaatst, waardoor het netto banenverlies op 3.700 uitkomt, ofwel ongeveer 3,1 procent van het personeelsbestand van het bedrijf.

Schaeffler en andere Duitse onderdelenleveranciers hebben te maken met teruglopende verkopen door de crisis in de auto-industrie, die Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW dwingt de overgang naar elektrische voertuigen te heroverwegen.

De aangepaste winst van Schaeffler voor rente en belasting kelderde in het derde kwartaal met 45 procent naar 187 miljoen euro.

Alarm

Ook andere bedrijven slaan alarm, schrijft Bloomberg. Bosch waarschuwde vorige week dat het zijn financiële doelen dit jaar niet zal halen, en ZF verlaagde in september zijn jaarlijkse prognose en is van plan tegen 2028 zo’n 14.000 functies te schrappen. Continental is van plan om zijn kwakkelende auto-onderdelenafdeling af te splitsen.

Schaeffler hoopt op korte termijn voordeel te halen uit de overgang naar EV’s door de overname van Vitesco Technologies Group AG, dat zich richt op onderdelen voor hybride voertuigen en een sterke positie heeft in de EV-toeleveringsketen. Met deze overname, die in oktober werd afgerond, verhoogde Schaeffler de omzet in zijn e-mobiliteitsactiviteiten wereldwijd. Het aantal medewerkers groeide met 35.000 naar ongeveer 120.000.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.