Schrempp leidt D/C-hervormingsteam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met een eerste blik op de jaarcijfers lijkt daar weinig aanleiding toe: over 2000 kon Schrempp een netto winst (excl. bijzondere baten/lasten) presenteren van 3,5 miljard euro. Maar dit versluiert stevige verliezen bij Chrysler, en het feit dat het hele concern in het eerste kwartaal van dit jaar een negatief bedrijfsresultaat van ca. 1 miljard euro verwacht te boeken. Daar komen nog een aantal eenmalige verliesposten ter grootte van 3,7 miljard euro bij, onder meer om herstructureringen bij Chrysler en Mitsubishi (waarin D/C een aandeel heeft van 34%) te financieren. Van Chrysler was al bekend dat een aantal fabrieken wordt gesloten en dat over de komende drie jaar 26.000 arbeidsplaatsen verloren gaan. Maandag werd bekendgemaakt dat er ook bij Mitsubishi fors wordt ingegrepen: ongeveer 9.500 arbeidsplaatsen worden geschrapt, de productiecapaciteit wordt met 20% verlaagd en de materiaalkosten moeten in 2003 15% lager liggen dan nu.
Het herstructureringsteam heeft als doel ervoor te zorgen dat Chrysler en Mitsubishi de komende jaren platforms gaan delen, zodat beide fabrikanten van het huidige aantal van 29 naar 13 à 16 gemeenschappelijke platforms gaan. Bij Chrysler zullen ook de toeleveranciers een steentje moeten bijdragen: vorige maand werd al een prijsverlaging voor de onderdelen doorgevoerd van 5%. Om de verkoop te stimuleren, is bovendien een agressief margesysteem ingevoerd: Chrysler-dealers die meer dan 110% van hun maand-doelstelling realiseren, krijgen een marge van $ 500 per auto. Wie onder de 75% blijft, krijgt niets.
De hervormingen bij DaimlerChrysler moeten de winstgevendheid van het concern snel verhogen. RvB-lid Manfred Gentz, die financiën in zijn portefeuille heeft, zegt in 2001 nog een bescheiden bedrijfsresultaat van 1,2-1,7 miljard euro te verwachten (excl. bijzondere baten/lasten), maar dit moet in 2003 gestegen zijn tot ca. 9 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Schrempp leidt D/C-hervormingsteam | Automotive Online

Schrempp leidt D/C-hervormingsteam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met een eerste blik op de jaarcijfers lijkt daar weinig aanleiding toe: over 2000 kon Schrempp een netto winst (excl. bijzondere baten/lasten) presenteren van 3,5 miljard euro. Maar dit versluiert stevige verliezen bij Chrysler, en het feit dat het hele concern in het eerste kwartaal van dit jaar een negatief bedrijfsresultaat van ca. 1 miljard euro verwacht te boeken. Daar komen nog een aantal eenmalige verliesposten ter grootte van 3,7 miljard euro bij, onder meer om herstructureringen bij Chrysler en Mitsubishi (waarin D/C een aandeel heeft van 34%) te financieren. Van Chrysler was al bekend dat een aantal fabrieken wordt gesloten en dat over de komende drie jaar 26.000 arbeidsplaatsen verloren gaan. Maandag werd bekendgemaakt dat er ook bij Mitsubishi fors wordt ingegrepen: ongeveer 9.500 arbeidsplaatsen worden geschrapt, de productiecapaciteit wordt met 20% verlaagd en de materiaalkosten moeten in 2003 15% lager liggen dan nu.
Het herstructureringsteam heeft als doel ervoor te zorgen dat Chrysler en Mitsubishi de komende jaren platforms gaan delen, zodat beide fabrikanten van het huidige aantal van 29 naar 13 à 16 gemeenschappelijke platforms gaan. Bij Chrysler zullen ook de toeleveranciers een steentje moeten bijdragen: vorige maand werd al een prijsverlaging voor de onderdelen doorgevoerd van 5%. Om de verkoop te stimuleren, is bovendien een agressief margesysteem ingevoerd: Chrysler-dealers die meer dan 110% van hun maand-doelstelling realiseren, krijgen een marge van $ 500 per auto. Wie onder de 75% blijft, krijgt niets.
De hervormingen bij DaimlerChrysler moeten de winstgevendheid van het concern snel verhogen. RvB-lid Manfred Gentz, die financiën in zijn portefeuille heeft, zegt in 2001 nog een bescheiden bedrijfsresultaat van 1,2-1,7 miljard euro te verwachten (excl. bijzondere baten/lasten), maar dit moet in 2003 gestegen zijn tot ca. 9 miljard euro.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.