Eisen milieupremie iets versoepeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bos gaat ermee akkoord dat er ook premie wordt uitgekeerd bij auto’s waarvan de koude-starttest alleen wordt genoemd in het rapport dat bij een emissiecertificaat past, en niet in dit certificaat zelf. Aanvankelijk zou de premie alleen worden uitgekeerd als uit het emissiecertificaat (onderdeel van de Europese typegoedkeuring) blijkt dat deze voldoet aan alle 2005 emissie-eisen.
Consumenten die een ‘2005-auto’ aanschaffen, kunnen vanaf 1 juli een stimuleringspremie tegemoet zien die kan oplopen tot ruim 1.200 gulden (550 euro). Aanvankelijk leek het erop dat deze premie níet gegeven zou worden voor 2005-auto’s waarvan de resultaten van koude-start emissietests op zich in orde waren, maar niet verwerkt in het emissiecertificaat. Daardoor dreigde de situatie dat auto A wel in aanmerking zou komen voor de premie, terwijl deze bij de milieutechnisch identieke auto B niet zou worden uitgekeerd. Door Hofstra’s optreden is dat voorkomen. Overigens is het onduidelijk hoe groot de groep auto’s is waarvoor dit geldt. RAI en NDA hadden liever een ruimere overgangsregeling gehad, waarbij een emissierapport van een erkend testinstituut voldoende was geweest, los van de vraag of de resultaten hiervan in het emissiecertificaat zijn opgenomen.
De overgangsregeling met het testrapport geldt tot 1 januari 2002; vanaf die datum moeten de testresultaten in het emissiecertificaat zijn opgenomen.

Zie Automotive 13 (5 juli a.s.) voor een overzicht van de modellen die wel en niet in aanmerking komen voor de milieupremie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Eisen milieupremie iets versoepeld | Automotive Online

Eisen milieupremie iets versoepeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bos gaat ermee akkoord dat er ook premie wordt uitgekeerd bij auto’s waarvan de koude-starttest alleen wordt genoemd in het rapport dat bij een emissiecertificaat past, en niet in dit certificaat zelf. Aanvankelijk zou de premie alleen worden uitgekeerd als uit het emissiecertificaat (onderdeel van de Europese typegoedkeuring) blijkt dat deze voldoet aan alle 2005 emissie-eisen.
Consumenten die een ‘2005-auto’ aanschaffen, kunnen vanaf 1 juli een stimuleringspremie tegemoet zien die kan oplopen tot ruim 1.200 gulden (550 euro). Aanvankelijk leek het erop dat deze premie níet gegeven zou worden voor 2005-auto’s waarvan de resultaten van koude-start emissietests op zich in orde waren, maar niet verwerkt in het emissiecertificaat. Daardoor dreigde de situatie dat auto A wel in aanmerking zou komen voor de premie, terwijl deze bij de milieutechnisch identieke auto B niet zou worden uitgekeerd. Door Hofstra’s optreden is dat voorkomen. Overigens is het onduidelijk hoe groot de groep auto’s is waarvoor dit geldt. RAI en NDA hadden liever een ruimere overgangsregeling gehad, waarbij een emissierapport van een erkend testinstituut voldoende was geweest, los van de vraag of de resultaten hiervan in het emissiecertificaat zijn opgenomen.
De overgangsregeling met het testrapport geldt tot 1 januari 2002; vanaf die datum moeten de testresultaten in het emissiecertificaat zijn opgenomen.

Zie Automotive 13 (5 juli a.s.) voor een overzicht van de modellen die wel en niet in aanmerking komen voor de milieupremie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.