Lancia: van 45 naar 15 dealers
“Ik kan me voorstellen dat niet alle dealers deze ontwikkeling leuk vinden. Maar je moet je realiseren dat het geen zin heeft het dealerschap voort te zetten als je je taak niet haalt.”
Hoofdreden voor de reorganisatie is volgens Haaker het nieuwe pad dat Lancia in gaat slaan: “We worden een exclusief merk met auto’s boven de ton. Dan moet je vanuit een ander soort locatie gaan werken. De investeringen die daarmee gemoeid zijn, kun je alleen verantwoorden met een groter rayon.” Overigens is de dealervereniging volgens Haaker niet betrokken geweest bij de besluitvorming: “Wij zijn met een voldongen feit geconfronteerd.”
Directeur dealer development Martin van den Berg van Fiat Auto Nederland beaamt dat de Lancia-vertegenwoordiging exclusiever moet worden. “Zoals nu, dat het er een beetje bij wordt gedaan, dat kan niet meer. We willen naar exclusieve verkoopruimtes en –mensen, en in de grote steden ook naar een exclusieve after sales. Die reorganisatie moet (met het nieuwe Lancia-topmodel Thesis op komst, red.) in één keer, dat moet snel.”