Vakgarage krijgt zusje: United Cardealers
“Dealers die weten dat zij binnen enkele jaren waarschijnlijk geen dealer meer zijn. Vaak zijn dat bedrijven die geen behoefte hebben om straks als individuele universeel door te gaan. Integendeel: die houden behoefte aan facilitaire ondersteuning en zijn op zoek naar een samenwerkingsverband van bedrijven met een identitiek profiel. Wij beseffen natuurlijk dat Vakgarage daar niet echt aan voldoet; dat is een concept voor het middensegment. Dus hebben wij een nieuw concept ontwikkeld voor het topsegment: United Cardealers. En die naam is niet voor niets gekozen.”
Al in april was de nieuwe formule helemaal uitgewerkt, vertelt Kuik. “We hebben het plan – onder geheimhoudingsplicht – op het bureau van een aantal prominente partijen gelegd en gezegd: ‘Schiet ons maar lek’. Binnen een maand kregen we het echter terug met de opmerking dat als het goed zou worden uitgevoerd, het niet zou kunnen mislukken.” Het enthousiasme van twee partijen was zelfs zo groot, dat die als 10%-aandeelhouders zijn toegetreden tot United Cardealers BV, naast de Stichting Vakgarage (40%) en de BKP Group (40%).
Volgens Kuik wordt United Cardealers een harde franchise, die net als elke auto-importeur strak voorschrijft welke producten waar betrokken moeten worden. Dat geldt ook voor de nieuwe auto’s, autofinancieringen en autoverzekeringen, met inachtneming van de lopende contracten natuurlijk. Wanneer United Cardealers van start gaat is nog onduidelijk; Kuik heeft geen haast. “We moeten eerst twintig à dertig deelnemers hebben, goed verspreid over het hele land. Misschien wordt het februari, misschien april.”