Internet verslaat de dealer
Terwijl 39% van de ondervraagden een bezoekje aan de dealer als belangrijkste informatiebron beschouwt, zegt 51% van de consumenten met internettoegang de voorkeur te geven aan het web. Ook voorafgaand aan het aankoopproces vindt de consument internet het beste medium (38%), vóór printadvertenties (29%) en TV-reclame (19%).
Intussen bestaat er volgens het onderzoek een groot verschil in de manier waarop autofabrikanten en dealers tegen het medium aankijken: 79% van de autofabrikanten beschouwt internet als een grote kans om zaken te doen, terwijl 63% van de merkdealers zich bedreigd voelt door internet. Opmerkelijk, gezien het feit dat de meest consumenten volgens Cars Online 2001 hun dealer nog steeds met liefde aanbevelen bij anderen.
Stijging
Het aantal consumenten dat internet gebruikt om de auto – nieuw en gebruikt – daadwerkelijk aan te schaffen, blijft sterk stijgen. In de VS is het cijfer in vergelijking met vorig jaar van 1,6 naar 3% gestegen, in Groot-Brittannië van 0,1 naar 1,1%, en in de Benelux zou inmiddels 4% van de verkoop via internet geschieden. Dat komt neer op een kleine 100 duizend auto’s, met de nadruk overigens op occasions.
Interessant is ook dat autokopers die internet gebruiken een duidelijk beeld hebben van hun wensen. Naast de gebruikelijke prijs- en productinformatie wil 45% van de consumenten ook online configuraties kunnen samenstellen, zodat duidelijk wordt welke gevolgen bepaalde specificaties en opties hebben voor prijs en levertijd.