Renault: akkoord variabele marge dichterbij

Redactie Redactie
• Laatste update:

En daar is naar zijn mening nu zicht op: “De besprekingen zijn heel goed gelopen en Renault Nederland heeft al onze punten geaccepteerd. Alle niet duidelijk meetbare punten zijn er uit. We gaan naar een variabele marge van vijf à zes procent, die wordt bepaald door eenduidige meetpunten zoals signalisatie, het hebben van speciaal gereedschap, opleiding van technisch personeel: vragen die alleen met ja of nee beantwoord kunnen worden. De dealer die daar niet aan voldoet, maakt een bewuste keuze.” Naast het variabele margedeel blijft een vaste marge staan, afhankelijk van het type.
Beide partijen zijn overigens nog niet definitief akkoord. Bochane: “In hoofdlijnen zijn we het met elkaar eens. De detailpunten zullen begin januari besproken worden en daaruit komt een voorstel dat we aan de dealers zullen voorleggen.” Volgens de voorzitter heeft zijn bestuur de bevoegdheid om het nieuwe margesysteem te accorderen, maar hij wil het toch eerst met zijn achterban bespreken: “Dit is zo belangrijk, wij vinden dat we dat moeten doen.”
Bochane heeft er veel vertrouwen in dat de ook dealers met het nieuwe voorstel zullen instemmen. Eén van de RDV-leden zegt nog lang niet gerust te zijn gesteld: “Als Renault de variabele margeregeling wenst in te voeren, is het onzakelijk om als dealervereniging akkoord te gaan met een eenzijdige aanpassing van contractuele uitgangspunten zonder dat er van importeurszijde tegemoetkomingen zijn, zoals het stoppen met kortingsafspraken buiten de dealers om, of de afschaffing van bonusregelingen en verwerking ervan in de marge.” Deze zelfde dealer spreekt tegen dat het RDV-bestuur bevoegd is met de importeur tot een akkoord te komen: “Ze hebben slechts mandaat gekregen om niet akkoord te gaan met een variabele margeregeling. Ieder compromis dat het bestuur denkt te moeten voorstellen, zal moeten worden goedgekeurd door het hoogste orgaan binnen de vereniging, de algemene ledenvergadering.”
Een woordvoerder van Renault Nederland reageert positief op de laatste ontwikkelingen: “We zijn op de goede weg om tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis te komen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Renault: akkoord variabele marge dichterbij | Automotive Online

Renault: akkoord variabele marge dichterbij

Redactie Redactie
• Laatste update:

En daar is naar zijn mening nu zicht op: “De besprekingen zijn heel goed gelopen en Renault Nederland heeft al onze punten geaccepteerd. Alle niet duidelijk meetbare punten zijn er uit. We gaan naar een variabele marge van vijf à zes procent, die wordt bepaald door eenduidige meetpunten zoals signalisatie, het hebben van speciaal gereedschap, opleiding van technisch personeel: vragen die alleen met ja of nee beantwoord kunnen worden. De dealer die daar niet aan voldoet, maakt een bewuste keuze.” Naast het variabele margedeel blijft een vaste marge staan, afhankelijk van het type.
Beide partijen zijn overigens nog niet definitief akkoord. Bochane: “In hoofdlijnen zijn we het met elkaar eens. De detailpunten zullen begin januari besproken worden en daaruit komt een voorstel dat we aan de dealers zullen voorleggen.” Volgens de voorzitter heeft zijn bestuur de bevoegdheid om het nieuwe margesysteem te accorderen, maar hij wil het toch eerst met zijn achterban bespreken: “Dit is zo belangrijk, wij vinden dat we dat moeten doen.”
Bochane heeft er veel vertrouwen in dat de ook dealers met het nieuwe voorstel zullen instemmen. Eén van de RDV-leden zegt nog lang niet gerust te zijn gesteld: “Als Renault de variabele margeregeling wenst in te voeren, is het onzakelijk om als dealervereniging akkoord te gaan met een eenzijdige aanpassing van contractuele uitgangspunten zonder dat er van importeurszijde tegemoetkomingen zijn, zoals het stoppen met kortingsafspraken buiten de dealers om, of de afschaffing van bonusregelingen en verwerking ervan in de marge.” Deze zelfde dealer spreekt tegen dat het RDV-bestuur bevoegd is met de importeur tot een akkoord te komen: “Ze hebben slechts mandaat gekregen om niet akkoord te gaan met een variabele margeregeling. Ieder compromis dat het bestuur denkt te moeten voorstellen, zal moeten worden goedgekeurd door het hoogste orgaan binnen de vereniging, de algemene ledenvergadering.”
Een woordvoerder van Renault Nederland reageert positief op de laatste ontwikkelingen: “We zijn op de goede weg om tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis te komen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.