Ford: 35.000 banen weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het concern draaide in 2001 voor het eerst sinds 1992 verlies over het gehele boekjaar: 2000 werd nog afgesloten met een positief saldo van $8,2 miljard vóór belastingen. Het op één na grootste autoconcern, dat zich onder leiding van Bill Ford jr. weer op zijn core business als autofabrikant wil concentreren, heeft investeringsbank Goldman Sachs in de arm genomen om de mogelijkheid te onderzoeken van een verkoop van drie dochterbedrijven: Kwik-Fit, Collision Team (een Amerikaanse keten van schadeherstelbedrijven) en Green Leaf (autorecyclingbedrijven).
De problemen van Ford spelen zich voornamelijk in de Verenigde Staten af. De verkoop over het afgelopen jaar bedroeg slechts 3,7 miljoen eenheden bij een productiecapaciteit van 5,7 miljoen auto’s. Voor 2002 is de verwachting dat de verkopen nog verder dalen: door de grootscheepse korting- en financieringsacties van onder andere General Motors en Ford om na 11 september de verkopen weer aan te zwengelen hebben veel consumenten het afgelopen jaar al een auto gekocht, die ze anders in het eerste halfjaar van 2002 toch al aangeschaft zouden hebben. Bovendien heeft het imago van Ford te lijden onder de affaire met de exploderende Firestone-banden onder de Explorer en kwaliteitsproblemen bij het vorig jaar gelanceerde model Escape. De introductie van een aantal geplande nieuwe modellen, waaronder de pick up Ranger, loopt achter op schema. In Europa lijkt het concern daarentegen het ergste achter de rug te hebben: na een verlies van $1 miljard in 2000 bereikte Ford Europa vorig jaar het break even-punt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ford: 35.000 banen weg | Automotive Online

Ford: 35.000 banen weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het concern draaide in 2001 voor het eerst sinds 1992 verlies over het gehele boekjaar: 2000 werd nog afgesloten met een positief saldo van $8,2 miljard vóór belastingen. Het op één na grootste autoconcern, dat zich onder leiding van Bill Ford jr. weer op zijn core business als autofabrikant wil concentreren, heeft investeringsbank Goldman Sachs in de arm genomen om de mogelijkheid te onderzoeken van een verkoop van drie dochterbedrijven: Kwik-Fit, Collision Team (een Amerikaanse keten van schadeherstelbedrijven) en Green Leaf (autorecyclingbedrijven).
De problemen van Ford spelen zich voornamelijk in de Verenigde Staten af. De verkoop over het afgelopen jaar bedroeg slechts 3,7 miljoen eenheden bij een productiecapaciteit van 5,7 miljoen auto’s. Voor 2002 is de verwachting dat de verkopen nog verder dalen: door de grootscheepse korting- en financieringsacties van onder andere General Motors en Ford om na 11 september de verkopen weer aan te zwengelen hebben veel consumenten het afgelopen jaar al een auto gekocht, die ze anders in het eerste halfjaar van 2002 toch al aangeschaft zouden hebben. Bovendien heeft het imago van Ford te lijden onder de affaire met de exploderende Firestone-banden onder de Explorer en kwaliteitsproblemen bij het vorig jaar gelanceerde model Escape. De introductie van een aantal geplande nieuwe modellen, waaronder de pick up Ranger, loopt achter op schema. In Europa lijkt het concern daarentegen het ergste achter de rug te hebben: na een verlies van $1 miljard in 2000 bereikte Ford Europa vorig jaar het break even-punt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.