Dealer niet blij met importeur
Op de langere termijn is sprake van een structurele daling: in 1998 hadden dealers nog gemiddeld een 6,63 over voor hun importeur. Bij dealers van Subaru (rapportcijfer 3,5), Lada (3,6), Honda (4,7), Renault (4,7), Mazda (4,7) en Lancia (4,8) heerst de grootste ontevredenheid; slechts de landelijke vertegenwoordigers van Saab (7,7), Mercedes-Benz (7,5) en Volvo (7,0) kunnen zich laten voorstaan op een bovengemiddeld goede verhouding met hun dealers.
De zwakke plekken in de relatie importeur-dealers zijn het afgelopen jaar door de bank genomen nog slechter geworden. De plannen met het dealernetwerk en de voorraadkosten van nieuwe auto’s werden in het voorlaatste onderzoek al slecht gewaardeerd met een 4,8 respectievelijk 4,5, nu zijn beide cijfers gedaald tot 4,3. Ook de ondersteuning bij de verkoop gebruikt krijgt datzelfde cijfer toebedeeld. Het meest zijn dealers te spreken over de kwaliteit van nieuwe auto’s (cijfer 7,1) – uitgerekend een onderdeel waar de importeur geen vat op heeft.