Peugeot-eisen potsierlijk
Zoals de minimaal vijf vierkante meter grote Peugeot Boutique (accessoirehoek) waarvan de aanwezigheid moet worden aangetoond middels een businessplan en een door de gemeente goedgekeurde bouwtekening. Of de ‘sollicitiatiecommissie van Peugeot Nederland’ die de operationeel directeur, werkplaatschef en zelfs receptionist gaat keuren.
De operationeel directeur moet in die functie ervaring hebben in het Peugeot dealernetwerk; zo niet dan moet hij een afgeronde HBO-opleiding hebben en minstens drie jaar werkervaring. De werkplaatschef moet over ‘elementaire bedrijfskundige kennis’ beschikken en heeft binnen het Peugeot-netwerk ervaring opgedaan. Ofwel: nieuwkomers komen er niet tussen.
Ook opmerkelijk is het volgende: is er in de laatste vijf jaar een Peugeot-dealerschap geweest dat is opgezegd om andere redenen dan reorganisatie, dan wordt het bedrijf niet toegelaten. Ofwel: veel ex-dealers komen er ook niet tussen.
Iedereen buiten houden
De eisen aan pand en inrichting zijn evenmin gering. Het pand moet goed zichtbaar en bereikbaar zijn. De erkend reparateur moet vervangend vervoer van het merk Peugeot kunnen bieden, niet ouder dan twee jaar. Verder moet elke medewerker moet over een eigen e-mail adres beschikken. Erkende reparateurs moeten tenminste vijf mensen fulltime in dienst hebben, een eis die volgens Bovag-jurist Arnold Koopmans niet is toegestaan. “Ze mogen wel een bepaald serviceniveau eisen, maar met hoeveel mensen je dat levert, is je eigen verantwoordelijkheid.”
Koopmans heeft zijn bedenkingen bij de eisen. “Een aantal ervan is discriminatoir en dus niet toegestaan. Je mag best hoge kwalitatieve eisen stellen, maar dan moeten die ook voor de dealers gelden. Ze hebben gewoon goed nagedacht over hoe ze iedereen buiten kunnen houden.” Peugeot Nederland wil geen commentaar geven: “We bespreken het momenteel met de dealervereniging, tot die tijd kunnen we niets zeggen.”
Meer over de Peugeot-eisen in Automotive 23, die op 5 december verschijnt.