`De dealer als schietschijf`
” Grünfeld reageert hiermee op opmerkingen – onder meer gedaan tijdens het recente NDA Dealercongres – dat de dealers het over zichzelf hebben afgeroepen dat ze zaken als banden en glas kwijt zijn geraakt. De leasemaatschappijen zouden aanvankelijk voorstander zijn geweest van one stop shopping bij de dealer, maar die zou het op dienstverlening hebben verloren van partijen als Carglass en Kwik-Fit. “Een drogreden eerste klas”, oordeelt Grünfeld. “We hebben die strijd op prijs verloren, niet op kwaliteit.”
Gegarandeerde kosten
De dealers hebben het probleem dat het voor hen lastig is als collectief prijsafspraken te maken, stelt Grünfeld: “Wij zijn wat dat betreft gehandicapt. Kwik-Fit is één organisatie, maar bij ons staat de NMa om de hoek te kijken.” Hij vraagt zich overigens af of besparingen die leasemaatschappijen in de after sales realiseren wel bij de klant terechtkomen. “Krijgt de klant kortingen doorberekend of is het gewoon extra winst voor de leasemaatschappij?”
Volgens Grünfeld is er binnen de NDA lange tijd gediscussieerd over vaste onderhoudsafspraken per merk, ofwel gegarandeerde onderhoudskosten over het totale park. “Maar de leasemaatschappijen wilden dat niet. Logisch, want op dat onderhoud verdienen ze nu juist.”
Zie Automotive 6 van aanstaande donderdag voor het volledige interview met Johan Grünfeld.