België-Nederland: 1-0

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Poolse markt gaat daarbij voorop: in de eerste vier maanden werden daar ruim 143.000 nieuwe auto’s afgezet, een stijging van 29 procent vergeleken met vorig jaar. Alleen in Tsjechië en Slowakije – waar het Nederlandse AutoBinck actief is als importeur van Mazda en Hyundai – zit het met enkele procenten marktdaling nog wat tegen, maar als groep noteren de acht nieuwe EU-landen een stijging van bijna 13 procent. Geen wonder dus dat autofabrikanten zich er graag vestigen: lage arbeidslonen én een snel groeiende lokale markt.

België groter dan Nederland
In de 15 ‘oude’ lidstaten veert de automarkt – na jaren van daling – ook weer wat op. Tot en met april werd er een volumetoename van 3,1 procent genoteerd. Uitschieters naar boven zijn Denemarken (+21 procent), Griekenland (+17 procent) en Spanje (+16 procent). Ook onze zuiderburen hebben de smaak te pakken: in auto’s gemeten is België inmiddels royaal groter dan Nederland. In vier maanden tijds werden er ruim 210.000 nieuwe auto’s aan het verkeer toegevoegd, bij ons bleef de teller steken op ruim 197.000. Curieuze situatie. Zijn wij Ollanders dan gewoon te zuinig?

Weinig verliezers
De onderlinge verhoudingen tussen de fabrikanten schuiven op de Europese markt gaandeweg in Aziatische richting. Werkelijk álle Japanse en Koreaanse merken boeken winst. Tezamen hebben ze een marktaandeel van 17,4 procent, vorig jaar op hetzelfde moment was dat nog 15,3 procent. Sowieso zijn er dit jaar maar weinig verliezer te noteren. Alleen PSA (Peugeot – 5,5 procent, Citroën -2,0 procent) en Mercedes (-2,5 procent) vallen uit de toon. Grootste stijgingen komen op naam van Daewoo (+41 procent), Honda (+30,0 procent) en Jaguar (+29 procent).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

België-Nederland: 1-0 | Automotive Online

België-Nederland: 1-0

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Poolse markt gaat daarbij voorop: in de eerste vier maanden werden daar ruim 143.000 nieuwe auto’s afgezet, een stijging van 29 procent vergeleken met vorig jaar. Alleen in Tsjechië en Slowakije – waar het Nederlandse AutoBinck actief is als importeur van Mazda en Hyundai – zit het met enkele procenten marktdaling nog wat tegen, maar als groep noteren de acht nieuwe EU-landen een stijging van bijna 13 procent. Geen wonder dus dat autofabrikanten zich er graag vestigen: lage arbeidslonen én een snel groeiende lokale markt.

België groter dan Nederland
In de 15 ‘oude’ lidstaten veert de automarkt – na jaren van daling – ook weer wat op. Tot en met april werd er een volumetoename van 3,1 procent genoteerd. Uitschieters naar boven zijn Denemarken (+21 procent), Griekenland (+17 procent) en Spanje (+16 procent). Ook onze zuiderburen hebben de smaak te pakken: in auto’s gemeten is België inmiddels royaal groter dan Nederland. In vier maanden tijds werden er ruim 210.000 nieuwe auto’s aan het verkeer toegevoegd, bij ons bleef de teller steken op ruim 197.000. Curieuze situatie. Zijn wij Ollanders dan gewoon te zuinig?

Weinig verliezers
De onderlinge verhoudingen tussen de fabrikanten schuiven op de Europese markt gaandeweg in Aziatische richting. Werkelijk álle Japanse en Koreaanse merken boeken winst. Tezamen hebben ze een marktaandeel van 17,4 procent, vorig jaar op hetzelfde moment was dat nog 15,3 procent. Sowieso zijn er dit jaar maar weinig verliezer te noteren. Alleen PSA (Peugeot – 5,5 procent, Citroën -2,0 procent) en Mercedes (-2,5 procent) vallen uit de toon. Grootste stijgingen komen op naam van Daewoo (+41 procent), Honda (+30,0 procent) en Jaguar (+29 procent).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.