Dick Dekker, directeur Promobility:

‘ik wil weten wie mijn klanten willen zijn’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe begon u in deze branche?

“Ik ben niet technisch, maar had wel van jongs af aan interesse in auto’s. Op een gegeven moment zag ik een advertentie van Pouw Lease waarin ze een leaseadviseur zochten. Pouw was een vooraanstaand bedrijf, daar wilde ik wel werken. Ik schreef een brief, werd uitgenodigd door de directeur, Wil Uitenbroek, en werd aangenomen. Ruim vijf jaar heb ik bij Pouw Lease gewerkt, daarna nog eens tien jaar voor Pouw Automobielbedrijf. Ik heb er veel geleerd en contacten gelegd. In het begin deden we alles nog handmatig. Ik herinner me dat ik de autoregeling van Albert Heijn nog helemaal heb uitgeschreven en gecalculeerd. Dat vond ik geweldig.”

Wat heeft u er geleerd dat nu nog van pas komt?

“Vastberaden een koers blijven volgen volgens je eigen normen en waarden. Eerlijkheid duurt het langst. En: je afspraken nakomen. Toen ik in de leasebranche begon, stond ik nog anders in de wereld. Het ging me vooral om het scoren van orders en ik liet me nogal eens overhalen door flamboyante mensen. Dat is er nu af. Soms word ik gebeld door een onbekende die dan ‘effe’ een leaseprijs wil. Effe. Dan haak ik af. Ik wil weten wie mijn klanten willen zijn. Er moet een goed gevoel bij zijn, anders doen we het niet. Veel mensen zijn het besef kwijt dat je met leasing een langetermijnverplichting met elkaar aangaat. Het lijkt of de gemiddelde ondernemer zich hier niet van bewust is en het interesseert de berijder al helemaal niet, die kijkt alleen naar de bijtelling.”

Willen jullie nog groter worden?

“Mijn compagnon Marc Noyons en ik hebben wel eens gekeken of we niet verder het land in willen. Maar we houden toch liever de regionale focus (het bedrijf heeft vestigingen in Zaanstad en Rotterdam, red), juist omdat je je klanten dan echt leert kennen en er een relatie mee op kunt bouwen. De slogan is ook ‘Goed voor Elkaar’. Dat past bij ons, het toont de menselijke factor. In de metropolen Amsterdam en Rotterdam is er meer dan voldoende groeipotentie. De ambitie om per regio rond de 700-1000 auto’s te hebben voelt goed. Met die motor achter ons kunnen we ook onze ideële doelstellingen waarmaken.”

Hoe onderscheiden jullie je nog meer van andere kleine leasebedrijven?

“We zijn zowel bedrijfsmatig, persoonlijk als maatschappelijk betrokken, het verbinden van die drie pijlers is onze kracht. Het wordt steeds belangrijker met wie je zaken doet. Wie ben je als mens? We zijn geen prijsvechter, maar denken mee, hopen dat we mensen kunnen laten zien dat we een positieve bijdrage leveren aan hun leefomgeving. Je kunt je niet meer alleen op het product richten, er zit een sterke gunfactor bij. En je moet je zaken goed voor elkaar hebben.”

Jullie zijn enorm actief met goede doelen. Hoe is dat begonnen?

“Toen ik achttien was, kreeg mijn moeder borstkanker. Ze runde samen met mijn vader Café De Kroon in Wormerveer. En dat draaide gewoon door gedurende haar onderzoeken en operatie. Haar borst ging eraf en dat was het dan. Er werden niet veel woorden aan vuil gemaakt. Negen jaar later was het terug. Begin november 1993 hoorden we dat ze terminaal was. Ze overleed op 7 april 1994; ze was drieënvijftig jaar. Achteraf gezien heeft die gebeurtenis een grote impact op mijn leven gehad. Toen A Sister’s Hope, een organisatie die zich inzet tegen de strijd tegen borstkanker, in 2010 bij me wilde leasen, kwam het allemaal weer boven en wilde ik meer doen dan alleen maar die auto afleveren. Zo initieerden we samen ‘(Z)aan de Wandel’, een wandeltocht door de Zaanstreek waaraan iedereen door het geven van kleine bijdragen kan meedoen. Er zijn nu vier edities van deze tocht geweest en er hebben in totaal 8 duizend wandelaars meegedaan die samen onder het motto ‘Sterk met elkaar’ 197 duizend euro hebben opgehaald in de strijd tegen borstkanker.”

‘Ik kan me kwaad maken over wat ondernemers moeten incasseren.’

Dekker in ’t kort

Naam: Dick Dekker / Geboortedatum: 21 maart 1963 / Geboorteplaats: Zaandam / Woonplaats: Zaandam / Lengte: 2.08 m. / Opleiding: Mavo, Meao / Carrière: 1989-2004 Diverse functies waaronder Leaseadviseur bij Pouw Lease Nederland, Fleetsales manager en later directeur van Automobielbedrijf Pouw Zaanstad / 2004-2006 Directeur Pouw Peugeot / 2006-nu Mede-eigenaar en Directeur Promobility / Status: vrijgezel / Kinderen: Niels Oscar (22) en Iboya (29).

Organiseert u dat allemaal zelf?

“Samen met vrijwilligers van vijf Zaanse Rotary Clubs die het idee hebben omarmd en de organisatie hebben overgenomen. We zijn nu bezig met de voorbereiding van de vijfde editie en we mikken op 5 duizend deelnemers. Er doen teams van scholen, sportclubs en bedrijven mee uit de Zaanstreek; veel bedrijven nodigen weer relaties uit, waardoor een platform ontstaat om de omgeving op de kaart te zetten en lokale ondernemers met elkaar in gesprek te laten komen. Toen ik de eerste keer langs de route stond, kreeg ik tranen in mijn ogen. Die saamhorigheid! Met de opbrengst steunen we het onderzoek naar borstkanker door het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Voor de volgende loop zijn we ook in gesprek met het Zaans Medisch Centrum en hun organisatie Esperanz, een oncologisch kindercentrum.”

U bent sterk maatschappelijk betrokken, is de autobranche dan wel uw ding?

“Het maakt eigenlijk niet uit in welke branche je zit. Door Promobility kan ik een verschil maken hier in de regio. De economie is veranderd en je ziet dat veel ondernemers eenzaam zijn. Het is goed om een platform aan te bieden waarin expertise en ervaringen gedeeld worden. Mede omdat je door samenwerking en met elkaar sparren veel meer kunt bereiken en verantwoordelijk kunt zijn voor omzet en focus in de eigen regio. Daar kun je het verschil maken.”

U hebt een compagnon en vijf medewerkers. Wat is uw stijl van leidinggeven?

“Ik zie het meer als coaching. Als eigenaar van een bedrijf moet je je medewerkers kunnen faciliteren, een omgeving bieden waarin ze zich kunnen ontwikkelen. De kaders hiervoor komen voort uit onze eigen normen en waarden en daarbinnen krijgen ze veel ruimte om zelf initiatieven op te pakken. En lopen dingen anders, dan praten we erover. Uiteindelijk trek je niet alleen de klanten aan die bij je passen, maar ook de medewerkers.”

‘Ik wilde meer doen dan alleen die auto afleveren.’

Wat heeft de laatste tijd grote indruk op u gemaakt?

“Het toneelstuk ‘Door de bank genomen’ van De Verleiders. Het gaat over de banken en hoe wij in het ootje worden genomen. Ik kan me ook vreselijk kwaad maken over wat wij als ondernemers moeten incasseren. We nemen enorme risico’s, maar bijvoorbeeld bij faillissementen moet je alles maar slikken. En dan heb ik het nog niet over de bijstellingsregelingen. Het stimuleren van de Outlander Phev, het is gewoon schandalig! Dit beleid heeft bakken met geld gekost en de automarkt verlamd.”

Wat vindt u ervan dat je een Fiat via de Mediamarkt kunt leasen?

“Het idee is niet nieuw, via de Postbank kon je destijds ook al een VW Polo privé leasen. Ik vraag me af hoe het bij dit soort constructies zit met de financiële toetsing. En hoe gaan we dat doen met reparatie, onderhoud en schade? Wie spreekt die individuele berijder aan op zijn gedrag? Er zitten haken en ogen aan dit verhaal en het lijkt op geforceerd marktaandeel kopen. Er wordt ook zo gemakkelijk kapitaal beschikbaar gesteld, alsof het om een broodje gaat. Ik kreeg laatst ook weer een Golf terug in erbarmelijke staat. Gelukkig heeft de baas van deze berijder hem erop aangesproken. Wel triest dat we het bewustzijn kwijt zijn dat je netjes met de spullen van een ander om moet gaan.”

Zorgt u ook goed voor uzelf?

“Nee. Daar neem ik te weinig tijd voor. Er is zoveel gaande in mijn leven en ik ben zoveel van plan. Dan moet je ook tijd creëren om op te laden. Ik heb laatst al enorm opgeruimd op kantoor en thuis. Schoon schip gemaakt, zodat mijn hoofd ook weer leeg is. Aan sporten kom ik niet toe. Maar ik luister graag naar R&B, kijk films en lees graag – ‘Leven vanuit je verbeelding’ van Stephen Covey is een inspiratiebron. En af en toe maak ik lange wandelingen. In ieder geval wil ik meer lachen, gewoon aardig zijn voor mensen en een bijdrage leveren. Als iedereen dat nou eens deed…”

Over Promobility

Promobility werd in mei 2006 opgericht door Dick Dekker en Marc Noyons. Dekker werkt vanuit het pand in Wormerveer voor de regio Zaanstad en Noyons opereert vanuit Geervliet voor de regio Rotterdam. Promobility biedt het lokale mkb op maat gesneden leaseoplossingen. Persoonlijke aandacht staat voorop, de focus ligt op maatwerk, met een maximum aan flexibiliteit. Er werken vijf mensen bij Promobility.

‘ik wil weten wie mijn klanten willen zijn’ | Automotive Online
Dick Dekker, directeur Promobility:

‘ik wil weten wie mijn klanten willen zijn’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe begon u in deze branche?

“Ik ben niet technisch, maar had wel van jongs af aan interesse in auto’s. Op een gegeven moment zag ik een advertentie van Pouw Lease waarin ze een leaseadviseur zochten. Pouw was een vooraanstaand bedrijf, daar wilde ik wel werken. Ik schreef een brief, werd uitgenodigd door de directeur, Wil Uitenbroek, en werd aangenomen. Ruim vijf jaar heb ik bij Pouw Lease gewerkt, daarna nog eens tien jaar voor Pouw Automobielbedrijf. Ik heb er veel geleerd en contacten gelegd. In het begin deden we alles nog handmatig. Ik herinner me dat ik de autoregeling van Albert Heijn nog helemaal heb uitgeschreven en gecalculeerd. Dat vond ik geweldig.”

Wat heeft u er geleerd dat nu nog van pas komt?

“Vastberaden een koers blijven volgen volgens je eigen normen en waarden. Eerlijkheid duurt het langst. En: je afspraken nakomen. Toen ik in de leasebranche begon, stond ik nog anders in de wereld. Het ging me vooral om het scoren van orders en ik liet me nogal eens overhalen door flamboyante mensen. Dat is er nu af. Soms word ik gebeld door een onbekende die dan ‘effe’ een leaseprijs wil. Effe. Dan haak ik af. Ik wil weten wie mijn klanten willen zijn. Er moet een goed gevoel bij zijn, anders doen we het niet. Veel mensen zijn het besef kwijt dat je met leasing een langetermijnverplichting met elkaar aangaat. Het lijkt of de gemiddelde ondernemer zich hier niet van bewust is en het interesseert de berijder al helemaal niet, die kijkt alleen naar de bijtelling.”

Willen jullie nog groter worden?

“Mijn compagnon Marc Noyons en ik hebben wel eens gekeken of we niet verder het land in willen. Maar we houden toch liever de regionale focus (het bedrijf heeft vestigingen in Zaanstad en Rotterdam, red), juist omdat je je klanten dan echt leert kennen en er een relatie mee op kunt bouwen. De slogan is ook ‘Goed voor Elkaar’. Dat past bij ons, het toont de menselijke factor. In de metropolen Amsterdam en Rotterdam is er meer dan voldoende groeipotentie. De ambitie om per regio rond de 700-1000 auto’s te hebben voelt goed. Met die motor achter ons kunnen we ook onze ideële doelstellingen waarmaken.”

Hoe onderscheiden jullie je nog meer van andere kleine leasebedrijven?

“We zijn zowel bedrijfsmatig, persoonlijk als maatschappelijk betrokken, het verbinden van die drie pijlers is onze kracht. Het wordt steeds belangrijker met wie je zaken doet. Wie ben je als mens? We zijn geen prijsvechter, maar denken mee, hopen dat we mensen kunnen laten zien dat we een positieve bijdrage leveren aan hun leefomgeving. Je kunt je niet meer alleen op het product richten, er zit een sterke gunfactor bij. En je moet je zaken goed voor elkaar hebben.”

Jullie zijn enorm actief met goede doelen. Hoe is dat begonnen?

“Toen ik achttien was, kreeg mijn moeder borstkanker. Ze runde samen met mijn vader Café De Kroon in Wormerveer. En dat draaide gewoon door gedurende haar onderzoeken en operatie. Haar borst ging eraf en dat was het dan. Er werden niet veel woorden aan vuil gemaakt. Negen jaar later was het terug. Begin november 1993 hoorden we dat ze terminaal was. Ze overleed op 7 april 1994; ze was drieënvijftig jaar. Achteraf gezien heeft die gebeurtenis een grote impact op mijn leven gehad. Toen A Sister’s Hope, een organisatie die zich inzet tegen de strijd tegen borstkanker, in 2010 bij me wilde leasen, kwam het allemaal weer boven en wilde ik meer doen dan alleen maar die auto afleveren. Zo initieerden we samen ‘(Z)aan de Wandel’, een wandeltocht door de Zaanstreek waaraan iedereen door het geven van kleine bijdragen kan meedoen. Er zijn nu vier edities van deze tocht geweest en er hebben in totaal 8 duizend wandelaars meegedaan die samen onder het motto ‘Sterk met elkaar’ 197 duizend euro hebben opgehaald in de strijd tegen borstkanker.”

‘Ik kan me kwaad maken over wat ondernemers moeten incasseren.’

Dekker in ’t kort

Naam: Dick Dekker / Geboortedatum: 21 maart 1963 / Geboorteplaats: Zaandam / Woonplaats: Zaandam / Lengte: 2.08 m. / Opleiding: Mavo, Meao / Carrière: 1989-2004 Diverse functies waaronder Leaseadviseur bij Pouw Lease Nederland, Fleetsales manager en later directeur van Automobielbedrijf Pouw Zaanstad / 2004-2006 Directeur Pouw Peugeot / 2006-nu Mede-eigenaar en Directeur Promobility / Status: vrijgezel / Kinderen: Niels Oscar (22) en Iboya (29).

Organiseert u dat allemaal zelf?

“Samen met vrijwilligers van vijf Zaanse Rotary Clubs die het idee hebben omarmd en de organisatie hebben overgenomen. We zijn nu bezig met de voorbereiding van de vijfde editie en we mikken op 5 duizend deelnemers. Er doen teams van scholen, sportclubs en bedrijven mee uit de Zaanstreek; veel bedrijven nodigen weer relaties uit, waardoor een platform ontstaat om de omgeving op de kaart te zetten en lokale ondernemers met elkaar in gesprek te laten komen. Toen ik de eerste keer langs de route stond, kreeg ik tranen in mijn ogen. Die saamhorigheid! Met de opbrengst steunen we het onderzoek naar borstkanker door het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Voor de volgende loop zijn we ook in gesprek met het Zaans Medisch Centrum en hun organisatie Esperanz, een oncologisch kindercentrum.”

U bent sterk maatschappelijk betrokken, is de autobranche dan wel uw ding?

“Het maakt eigenlijk niet uit in welke branche je zit. Door Promobility kan ik een verschil maken hier in de regio. De economie is veranderd en je ziet dat veel ondernemers eenzaam zijn. Het is goed om een platform aan te bieden waarin expertise en ervaringen gedeeld worden. Mede omdat je door samenwerking en met elkaar sparren veel meer kunt bereiken en verantwoordelijk kunt zijn voor omzet en focus in de eigen regio. Daar kun je het verschil maken.”

U hebt een compagnon en vijf medewerkers. Wat is uw stijl van leidinggeven?

“Ik zie het meer als coaching. Als eigenaar van een bedrijf moet je je medewerkers kunnen faciliteren, een omgeving bieden waarin ze zich kunnen ontwikkelen. De kaders hiervoor komen voort uit onze eigen normen en waarden en daarbinnen krijgen ze veel ruimte om zelf initiatieven op te pakken. En lopen dingen anders, dan praten we erover. Uiteindelijk trek je niet alleen de klanten aan die bij je passen, maar ook de medewerkers.”

‘Ik wilde meer doen dan alleen die auto afleveren.’

Wat heeft de laatste tijd grote indruk op u gemaakt?

“Het toneelstuk ‘Door de bank genomen’ van De Verleiders. Het gaat over de banken en hoe wij in het ootje worden genomen. Ik kan me ook vreselijk kwaad maken over wat wij als ondernemers moeten incasseren. We nemen enorme risico’s, maar bijvoorbeeld bij faillissementen moet je alles maar slikken. En dan heb ik het nog niet over de bijstellingsregelingen. Het stimuleren van de Outlander Phev, het is gewoon schandalig! Dit beleid heeft bakken met geld gekost en de automarkt verlamd.”

Wat vindt u ervan dat je een Fiat via de Mediamarkt kunt leasen?

“Het idee is niet nieuw, via de Postbank kon je destijds ook al een VW Polo privé leasen. Ik vraag me af hoe het bij dit soort constructies zit met de financiële toetsing. En hoe gaan we dat doen met reparatie, onderhoud en schade? Wie spreekt die individuele berijder aan op zijn gedrag? Er zitten haken en ogen aan dit verhaal en het lijkt op geforceerd marktaandeel kopen. Er wordt ook zo gemakkelijk kapitaal beschikbaar gesteld, alsof het om een broodje gaat. Ik kreeg laatst ook weer een Golf terug in erbarmelijke staat. Gelukkig heeft de baas van deze berijder hem erop aangesproken. Wel triest dat we het bewustzijn kwijt zijn dat je netjes met de spullen van een ander om moet gaan.”

Zorgt u ook goed voor uzelf?

“Nee. Daar neem ik te weinig tijd voor. Er is zoveel gaande in mijn leven en ik ben zoveel van plan. Dan moet je ook tijd creëren om op te laden. Ik heb laatst al enorm opgeruimd op kantoor en thuis. Schoon schip gemaakt, zodat mijn hoofd ook weer leeg is. Aan sporten kom ik niet toe. Maar ik luister graag naar R&B, kijk films en lees graag – ‘Leven vanuit je verbeelding’ van Stephen Covey is een inspiratiebron. En af en toe maak ik lange wandelingen. In ieder geval wil ik meer lachen, gewoon aardig zijn voor mensen en een bijdrage leveren. Als iedereen dat nou eens deed…”

Over Promobility

Promobility werd in mei 2006 opgericht door Dick Dekker en Marc Noyons. Dekker werkt vanuit het pand in Wormerveer voor de regio Zaanstad en Noyons opereert vanuit Geervliet voor de regio Rotterdam. Promobility biedt het lokale mkb op maat gesneden leaseoplossingen. Persoonlijke aandacht staat voorop, de focus ligt op maatwerk, met een maximum aan flexibiliteit. Er werken vijf mensen bij Promobility.