Test de Tester panellid Iwan Kennis

Redactie Redactie
• Laatste update:

De broodnodige kennis hiervoor vergaarde hij bij Innovam, EPD trainingen, GMTO en door zelfstudie. Daarnaast volgde hij de opleiding diagnosetechnicus aan het ROC. Zelf gebruikt Iwan onder meer een Autologic, DEC superscan, VCDS, Opcom, Abritus, Bosch KTS, Focom en online Pass-thru. Iedere auto die bij Iwan de werkplaats binnenkomt wordt verbonden met een van de testers.

Omdat Autobedrijf Wout Bouman een universeel autobedrijf is, werkt Iwan aan alle merken, maar het zijn vooral de Europese automerken waar aan gewerkt wordt. Dit zijn meestal auto’s van tussen de vier en tien jaar oud. BCS Wout Bouman geniet landelijke bekendheid vanwege de specialististische kennis die het bedrijf heeft van diagnose en de tijd die het steekt in het vergroten van de kennis op dit vlak. Onderstaande vragen en antwoorden geven een indruk van de eisen die Iwan Kennis stelt aan een tester.

Iwan Kennis testte tot nu toe de volgende testers:

Delphi DS650E
Autocom CDP+Cars
Hanatech Multiscan
Hella Gutmann Mega Macs PC
Snap-on Modis Ultra
Würth Wow! IQ150

Welke servicetaken in een tester zijn voor jou van belang?
Terugstellen service interval, brandstofsysteem ontluchten of brandstoftank legen, roetfilter regenereren, TPMS-gerelateerde zaken, inleren bij het vervangen van componenten (gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor, robotversnellingsbakken etc).

Voer je andere servicetaken dan hierboven uit met je testapparaat of heb je behoefte aan andere servicetaken?
NOx regeneratie of ontzwaveling.

Welke zaken zijn voor jou van belang bij foutcodes in een tester?
Eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode, status van de foutcode beschikbaar (actief/statisch, niet actief/sporadisch, freeze frame (indien de regeleenheid dat ondersteunt), bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie, wissen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie, mogelijkheid tot handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Wat is voor jou van belang bij meetwaarden in een tester?
Eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde, beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde. Opname of log-functie van de meetwaarden voor latere analyse.

Wat is voor jou van belang bij actuatoren in een tester?
Individuele aansturing (in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden), aansturing van de actuator tijdens bedrijfscondities (bijvpprbeeld aansturing turboactuator bij een verhoogd toerental), weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren (bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing).

Wat is voor jou van belang bij functietesten in een tester?
Relatieve compressietest, vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren, testen turbo-regeling, testen EGR-regeling.

Wat is voor jou van belang bij programmeer/codeer/inleerfuncties in een tester?
Gasklephuis, EGR-klep, brandstofpomp, injectoren, stuurhoeksensor, dwarshoekversnellingssensor, drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, sleutels (startblokkering), TPMS, coderen motorregeleenheid, coderen ABS/ESP-regeleenheid, coderen airbag-regeleenheid, coderen centrale-elektronica-regeleenheid, coderen verwarming/airco-regeleenheid, coderen comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc).

Welke speciale functies in een tester zijn voor jou van belang?
Het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software (dus niet via Pass-thru maar zoals bijvoorbeeld Autologic dit verzorgt), Pass-thru-funktionaliteit, Het testen van complete systemen onder (gesimuleerde) bedrijfsvoorwaarden/readiness van (carrosserie)systemen om een uitspraak te kunnen doen over het functioneren van een systeem zonder een proefrit te maken.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de ABS/ESP-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de airbag-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer-, en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de centrale-elektronica-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je het instrumentenpaneel benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de verwarming/airco-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc) benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Zijn er andere regeleenheden dan hierboven genoemd waarop je met je testapparaat bewerkingen uitvoert?
Elke mogelijke ecu in de auto is van belang zo goed mogelijk te benaderen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester panellid Iwan Kennis | Automotive Online

Test de Tester panellid Iwan Kennis

Redactie Redactie
• Laatste update:

De broodnodige kennis hiervoor vergaarde hij bij Innovam, EPD trainingen, GMTO en door zelfstudie. Daarnaast volgde hij de opleiding diagnosetechnicus aan het ROC. Zelf gebruikt Iwan onder meer een Autologic, DEC superscan, VCDS, Opcom, Abritus, Bosch KTS, Focom en online Pass-thru. Iedere auto die bij Iwan de werkplaats binnenkomt wordt verbonden met een van de testers.

Omdat Autobedrijf Wout Bouman een universeel autobedrijf is, werkt Iwan aan alle merken, maar het zijn vooral de Europese automerken waar aan gewerkt wordt. Dit zijn meestal auto’s van tussen de vier en tien jaar oud. BCS Wout Bouman geniet landelijke bekendheid vanwege de specialististische kennis die het bedrijf heeft van diagnose en de tijd die het steekt in het vergroten van de kennis op dit vlak. Onderstaande vragen en antwoorden geven een indruk van de eisen die Iwan Kennis stelt aan een tester.

Iwan Kennis testte tot nu toe de volgende testers:

Delphi DS650E
Autocom CDP+Cars
Hanatech Multiscan
Hella Gutmann Mega Macs PC
Snap-on Modis Ultra
Würth Wow! IQ150

Welke servicetaken in een tester zijn voor jou van belang?
Terugstellen service interval, brandstofsysteem ontluchten of brandstoftank legen, roetfilter regenereren, TPMS-gerelateerde zaken, inleren bij het vervangen van componenten (gasklephuis, EGR, brandstofpomp, stuurhoeksensor, robotversnellingsbakken etc).

Voer je andere servicetaken dan hierboven uit met je testapparaat of heb je behoefte aan andere servicetaken?
NOx regeneratie of ontzwaveling.

Welke zaken zijn voor jou van belang bij foutcodes in een tester?
Eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode, status van de foutcode beschikbaar (actief/statisch, niet actief/sporadisch, freeze frame (indien de regeleenheid dat ondersteunt), bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie, wissen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando/actie, mogelijkheid tot handmatig archiveren (opslaan/printen) van de aangetroffen foutcodes.

Wat is voor jou van belang bij meetwaarden in een tester?
Eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde, beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde. Opname of log-functie van de meetwaarden voor latere analyse.

Wat is voor jou van belang bij actuatoren in een tester?
Individuele aansturing (in plaats van lijst waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden), aansturing van de actuator tijdens bedrijfscondities (bijvpprbeeld aansturing turboactuator bij een verhoogd toerental), weergave van meetwaarden of terugkoppelparameters bij het aansturen van actuatoren (bijvoorbeeld de gasklepstand tijdens aansturing).

Wat is voor jou van belang bij functietesten in een tester?
Relatieve compressietest, vergelijken correctiehoeveelheden van injectoren, testen turbo-regeling, testen EGR-regeling.

Wat is voor jou van belang bij programmeer/codeer/inleerfuncties in een tester?
Gasklephuis, EGR-klep, brandstofpomp, injectoren, stuurhoeksensor, dwarshoekversnellingssensor, drukverschilsensor (roetfilter), gerobotiseerde versnellingsbakken, sleutels (startblokkering), TPMS, coderen motorregeleenheid, coderen ABS/ESP-regeleenheid, coderen airbag-regeleenheid, coderen centrale-elektronica-regeleenheid, coderen verwarming/airco-regeleenheid, coderen comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc).

Welke speciale functies in een tester zijn voor jou van belang?
Het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software (dus niet via Pass-thru maar zoals bijvoorbeeld Autologic dit verzorgt), Pass-thru-funktionaliteit, Het testen van complete systemen onder (gesimuleerde) bedrijfsvoorwaarden/readiness van (carrosserie)systemen om een uitspraak te kunnen doen over het functioneren van een systeem zonder een proefrit te maken.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden) benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de ABS/ESP-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de airbag-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer-, en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de centrale-elektronica-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je het instrumentenpaneel benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je de verwarming/airco-regeleenheid benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Welke onderdelen zijn voor jou belangrijk als je comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc) benadert met je tester?
Servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Zijn er andere regeleenheden dan hierboven genoemd waarop je met je testapparaat bewerkingen uitvoert?
Elke mogelijke ecu in de auto is van belang zo goed mogelijk te benaderen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.