Editorial | Citroen
Toenmalig Center Parcs-marketeer Paul Geraeds voegde hier tijdens een Automotive evenement iets aan toe: verkoop je product niet vanuit de intrinsieke productkenmerken, maar vanuit het gevoel dat mensen (zouden moeten) krijgen als ze het aangeboden product of de dienst gebruiken. Een mooie slogan die dit onderschrijft is Be a hero, van Gopro. Het gaat niet om de kwaliteit van de filmpjes (die is heel goed, overigens), maar om het heldendom dat je op Facebook met je filmpje kunt vergaren. Iedereen is een held in het diepst van zijn gedachten. Center Parcs, zo vertelde Geraeds, verhuurt geen huisjes, maar verkoopt ervaringen– want die zijn letterlijk en figuurlijk kostbaarder. Hoe doet de autobranche het op reclamevlak? Volgens de reclamemakers die we voor dit nummer hebben gesproken, komen de meeste fabrikanten niet verder dan een auto die door de bergen rijdt als metafoor voor het verkopen van vrijheid. Zonde, want de autobranche stond ooit te boek als vooruitstrevend in reclame, vooral sinds de wereld-beroemde Lemon-campagne van Volkswagen in de Verenigde Staten. Over het algemeen zijn autoreclames knollen, op een paar pareltjes na. En dat is jammer, want hoe beter de reclame is, hoe leuker en effectiever het is voor importeur en dealer om erop in te haken.
Luberto van Buiten,
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl