Diagnose | Het leven hangt aan een draadje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Startpunt van ons onderzoek naar een Landrover Freelander 2 TD4 (2007), die niet meer wil starten, is het bevragen van alle regeleenheden. Tussen tal van foutcodes over een te lage accuspanning valt op dat de motorregeleenheid niet benaderbaar is. Omdat andere regeleenheden (zoals de abs/esp-, all terrain- en de centrale elektronica-regeleenheid) ook aangeven dat communicatie met de motorregeleenheid onmogelijk is, onderwerpen we die aan een nader onderzoek. 

P07 de boosdoenerUit het schema volgt dat de motorregeleenheid op drie posities van spanning wordt voorzien. Bij controle daarvan blijkt op de connector C1E104H op de posities L3 en L4 (zie afbeelding 1) geen voeding te staan. Als we het schema volgen blijkt de benodigde voeding afkomstig van zekering 8 (10A) in de zekeringkast in de motorruimte (zie afbeelding 2, FE8). Wanneer we de spanning op die zekering meten, blijkt dat deze er niet is: toch is de zekering niet defect. Verder stroomopwaarts in het schema zien we dat zekering 8 voeding krijgt vanuit het systeemrelais (R116 in afbeelding 2). Als we deze verwijderen en overbruggen komt er wel spanning te staan op de posities L3 en L4 van de motorregeleenheid. We controleren daarop het spoeltje van het relais. Dit is in orde. Ook is er spanning aanwezig het spoeltje in en het spoeltje uit (C1BB03A-9 in afbeelding 2). Maar deze voeding blijkt niet aan te komen bij de motorregeleenheid (positie C1E104H-F4).

Onze metingen wijzen erop dat er zeer waarschijnlijk sprake is van een draadbreuk. We besluiten om de kabelboom ter hoogte van de versnellingsbak open te werken om vast te stellen of de breuk zich richting de motorregeleenheid of richting de zekeringkast bevindt. Het laatste blijkt het geval: als we het luchtfilter verwijderen en de kabelboom richting de linkerkoplamp volgen is de draadbreuk zichtbaar, zie afbeelding 3.

P07 Geen voedingWe werken de kabelboom open en inspecteren de bedrading. Er moet een nieuw stuk draad worden gesoldeerd in de aansturing van het systeemrelais. Enkele andere draden P07 ergens stokt de voedingzijn aangeschuurd, maar nog niet tot op het koper. We isoleren ze opnieuw en bouwen de kabelboom terug met een extra bescherming. Na deze klus werkt de Landrover zoals het hoort en kan hij terug naar het autobedrijf.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | Het leven hangt aan een draadje | Automotive Online

Diagnose | Het leven hangt aan een draadje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Startpunt van ons onderzoek naar een Landrover Freelander 2 TD4 (2007), die niet meer wil starten, is het bevragen van alle regeleenheden. Tussen tal van foutcodes over een te lage accuspanning valt op dat de motorregeleenheid niet benaderbaar is. Omdat andere regeleenheden (zoals de abs/esp-, all terrain- en de centrale elektronica-regeleenheid) ook aangeven dat communicatie met de motorregeleenheid onmogelijk is, onderwerpen we die aan een nader onderzoek. 

P07 de boosdoenerUit het schema volgt dat de motorregeleenheid op drie posities van spanning wordt voorzien. Bij controle daarvan blijkt op de connector C1E104H op de posities L3 en L4 (zie afbeelding 1) geen voeding te staan. Als we het schema volgen blijkt de benodigde voeding afkomstig van zekering 8 (10A) in de zekeringkast in de motorruimte (zie afbeelding 2, FE8). Wanneer we de spanning op die zekering meten, blijkt dat deze er niet is: toch is de zekering niet defect. Verder stroomopwaarts in het schema zien we dat zekering 8 voeding krijgt vanuit het systeemrelais (R116 in afbeelding 2). Als we deze verwijderen en overbruggen komt er wel spanning te staan op de posities L3 en L4 van de motorregeleenheid. We controleren daarop het spoeltje van het relais. Dit is in orde. Ook is er spanning aanwezig het spoeltje in en het spoeltje uit (C1BB03A-9 in afbeelding 2). Maar deze voeding blijkt niet aan te komen bij de motorregeleenheid (positie C1E104H-F4).

Onze metingen wijzen erop dat er zeer waarschijnlijk sprake is van een draadbreuk. We besluiten om de kabelboom ter hoogte van de versnellingsbak open te werken om vast te stellen of de breuk zich richting de motorregeleenheid of richting de zekeringkast bevindt. Het laatste blijkt het geval: als we het luchtfilter verwijderen en de kabelboom richting de linkerkoplamp volgen is de draadbreuk zichtbaar, zie afbeelding 3.

P07 Geen voedingWe werken de kabelboom open en inspecteren de bedrading. Er moet een nieuw stuk draad worden gesoldeerd in de aansturing van het systeemrelais. Enkele andere draden P07 ergens stokt de voedingzijn aangeschuurd, maar nog niet tot op het koper. We isoleren ze opnieuw en bouwen de kabelboom terug met een extra bescherming. Na deze klus werkt de Landrover zoals het hoort en kan hij terug naar het autobedrijf.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.