De mythe: accu’s gaan kapot in de winter.

Brand story • Pechhulpdiensten ontvangen de meeste van hun accu-gerelateerde oproepen tijdens de eerste vorst en de eerste winterdagen. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet de kou die ervoor zorgt dat de accu niet werkt, het waren de warme zomers ervoor.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen

De cijfers spreken voor zich: volgens de laatste ADAC-pechstatistieken wordt met 43% 1) bijna de helft van alle autopech veroorzaakt door de accu. Ongeveer 40% 2) van alle geteste batterijen bevindt zich in een zwakke staat en moet onmiddellijk worden vervangen.

Zelfs een paar warme dagen tijdens de vakantie kunnen hun tol eisen van de accu van de auto, vooral als de radio speelt of externe apparaten zoals draagbare koelboxen en telefoonopladers op de auto zijn aangesloten wanneer de motor is uitgeschakeld. Parkeer dus, indien mogelijk, in de schaduw en zorg ervoor dat de radio en de rest van de elektronische apparaten uitgeschakeld zijn voordat men uit de auto stapt.

Naast hoge temperaturen beschadigen korte ritten ook de accu. Door het constante trillen en remmen kan de dynamo de accu van de auto niet van voldoende stroom voorzien om deze volledig op te laden.

Hoge temperaturen verhogen de veroudering van een accu.

Een buitentemperatuur van +20°C is optimaal voor een auto-accu. Maar in de zomer loopt de temperatuur vaak op tot boven de +30°C.

Hoge temperaturen bevorderen de zelfontlading van de accu, waardoor de accu sneller veroudert. Als vuistregel geldt dat de chemische reactie verdubbelt voor elke 10°C temperatuurstijging. Dit veroorzaakt een exponentiële versnelling van de chemische processen en creëert daardoor meer schadelijke factoren zoals roostercorrosie. Als de accu oud is of is blootgesteld aan diepe ontladingen, kan deze defect raken door de warmte.

Tijdens het opladen blijven er kleine hoeveelheden loodsulfaat achter op de platen van de accu, wat sulfatering wordt genoemd. Het blootstellen van een accu aan hoge temperaturen kan de sulfatering versnellen, wat uiteindelijk leidt tot accu-storingen.

Verhoog de klanttevredenheid – Controleer de accu

Om problemen te voorkomen, is het raadzaam om de accu voor en na de vakantie te testen, zodat uw klant veilig en met een gerust hart aan elke vakantie kan beginnen. In veel werkplaatsen worden professionele accu-controles uitgevoerd. Dit zorgt voor de mobiliteit van uw klant en een hoge klanttevredenheid.

Alle grote autofabrikanten installeren VARTA-accu’s in hun voertuigen. Ze vertrouwen op de hoogste kwaliteitsnormen en de Duitse techniek. VARTA Automotive-accu’s zijn ontworpen om het juiste vermogen en de juiste levensduur te leveren voor elk type auto, ongeacht of het gaat om een standaardvoertuig of een auto met een Start-Stop-systeem. En als er veel elektronische verbruikers in de auto zitten, kunt u overwegen om te upgraden naar een accu met AGM-technologie, zoals de VARTA Silver AGM.

Wil je de video bekijken: VARTA – Accu tips voor heet weer (youtube.com)

Alles weten over accu’s: https://varta-partner-portal.com/

1) Bron: Duitse ADAC-enquête 2023

2) Bron: VARTA® Partner Panel door B2B International/jan-nov 21

De mythe: accu’s gaan kapot in de winter. | Automotive Online

De mythe: accu’s gaan kapot in de winter.

Brand story • Pechhulpdiensten ontvangen de meeste van hun accu-gerelateerde oproepen tijdens de eerste vorst en de eerste winterdagen. Maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet de kou die ervoor zorgt dat de accu niet werkt, het waren de warme zomers ervoor.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen

De cijfers spreken voor zich: volgens de laatste ADAC-pechstatistieken wordt met 43% 1) bijna de helft van alle autopech veroorzaakt door de accu. Ongeveer 40% 2) van alle geteste batterijen bevindt zich in een zwakke staat en moet onmiddellijk worden vervangen.

Zelfs een paar warme dagen tijdens de vakantie kunnen hun tol eisen van de accu van de auto, vooral als de radio speelt of externe apparaten zoals draagbare koelboxen en telefoonopladers op de auto zijn aangesloten wanneer de motor is uitgeschakeld. Parkeer dus, indien mogelijk, in de schaduw en zorg ervoor dat de radio en de rest van de elektronische apparaten uitgeschakeld zijn voordat men uit de auto stapt.

Naast hoge temperaturen beschadigen korte ritten ook de accu. Door het constante trillen en remmen kan de dynamo de accu van de auto niet van voldoende stroom voorzien om deze volledig op te laden.

Hoge temperaturen verhogen de veroudering van een accu.

Een buitentemperatuur van +20°C is optimaal voor een auto-accu. Maar in de zomer loopt de temperatuur vaak op tot boven de +30°C.

Hoge temperaturen bevorderen de zelfontlading van de accu, waardoor de accu sneller veroudert. Als vuistregel geldt dat de chemische reactie verdubbelt voor elke 10°C temperatuurstijging. Dit veroorzaakt een exponentiële versnelling van de chemische processen en creëert daardoor meer schadelijke factoren zoals roostercorrosie. Als de accu oud is of is blootgesteld aan diepe ontladingen, kan deze defect raken door de warmte.

Tijdens het opladen blijven er kleine hoeveelheden loodsulfaat achter op de platen van de accu, wat sulfatering wordt genoemd. Het blootstellen van een accu aan hoge temperaturen kan de sulfatering versnellen, wat uiteindelijk leidt tot accu-storingen.

Verhoog de klanttevredenheid – Controleer de accu

Om problemen te voorkomen, is het raadzaam om de accu voor en na de vakantie te testen, zodat uw klant veilig en met een gerust hart aan elke vakantie kan beginnen. In veel werkplaatsen worden professionele accu-controles uitgevoerd. Dit zorgt voor de mobiliteit van uw klant en een hoge klanttevredenheid.

Alle grote autofabrikanten installeren VARTA-accu’s in hun voertuigen. Ze vertrouwen op de hoogste kwaliteitsnormen en de Duitse techniek. VARTA Automotive-accu’s zijn ontworpen om het juiste vermogen en de juiste levensduur te leveren voor elk type auto, ongeacht of het gaat om een standaardvoertuig of een auto met een Start-Stop-systeem. En als er veel elektronische verbruikers in de auto zitten, kunt u overwegen om te upgraden naar een accu met AGM-technologie, zoals de VARTA Silver AGM.

Wil je de video bekijken: VARTA – Accu tips voor heet weer (youtube.com)

Alles weten over accu’s: https://varta-partner-portal.com/

1) Bron: Duitse ADAC-enquête 2023

2) Bron: VARTA® Partner Panel door B2B International/jan-nov 21