DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie

DCDW • Luc Baetens, al 36 jaar werkzaam in de automotive, vertelt over zijn reis naar zelfstandig ondernemerschap. Na te hebben gewerkt bij bedrijven zoals Chrysler-Jeep en CW Lease, greep hij de kans om de licentie van CG-Car-Garantie voor de Benelux te beheren. Baetens benadrukt het belang van garantieplannen, vooral nu de kosten door inflatie stijgen.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie
DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie

Ondernemen was een Wens

“Mijn naam is Luc Baetens. Ik ben 58 jaar jong en werk al 36 jaar in de automotive sector. Mijn carrière begon bij Chrysler-Jeep en via CW Lease (nu Alphabet), de Alcopa-groep en verschillende dealerbedrijven, ben ik nu alweer 21 jaar actief in deze sector. Zelfstandig ondernemen was altijd een wens van mij. Ik kreeg de kans bij CG-Car-Garantie om de licentie voor de Benelux te voeren, en die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Een gelukkige omstandigheid voor mij was dat een Engelse concurrent failliet ging toen ik net begon, waardoor ik de markt van bescherming tegen reparatiekosten met GC Car-Garantie versneld kon overnemen. De Benelux is een aanzienlijke markt en kan qua automarkt vergeleken worden met landen als Frankrijk en Italië”.

Geen Slechte Auto’s

“De laatste jaren is de inflatie enorm gestegen. Uurlonen en onderdelenprijzen zijn fors toegenomen, wat ook de schadebedragen heeft doen stijgen. Tegenwoordig zijn er in principe geen slechte auto’s meer, maar vroeg of laat gebeurt er altijd wel iets. Als er iets misgaat, kunnen de kosten hoog oplopen. Daarom is het voor klanten belangrijk om een garantieplan af te sluiten. Verkopers missen vaak de kans door dit niet aan te bieden. In België hebben we een Finance en Insurance manager die na de aankoop van de auto de financiering en garantievoorwaarden bespreekt. Je kunt een auto contant betalen of financieren, en bij een financiering is een garantieplan van enkele maanden eenvoudig mee te financieren voor slechts 20 à 25 euro. Hierdoor ligt de garantietermijn in België vaak tussen de 36 en 48 maanden, terwijl in Nederland de standaard rond de 12 maanden ligt. Door een langere garantieperiode biedt je klanten meer zekerheid. Om dealers te stimuleren garantie bij te verkopen, is herhaling belangrijk. In alle trainingen herhalen we deze boodschap steeds weer. De bedrijfsleiding zou hierin veel directiever kunnen of moeten optreden”.

Garantie en EV’s

“Elektrische auto’s vormen momenteel nog een klein deel van de markt, maar hun aandeel is groeiende. Het is echter een lastige markt. Over het algemeen kun je zeggen dat EV’s zeer goede auto’s zijn die weinig problemen en schade hebben. Maar als er iets misgaat, kost dat meteen veel geld. Het volume van dit type voertuigen zal in de toekomst toenemen, wat zal leiden tot betere en correctere premies. Een premie is immers gebaseerd op risicospreiding, dus hoe meer auto’s er rondrijden, hoe beter de risico’s kunnen worden bepaald. We zijn ook erg benieuwd naar de verdere technische ontwikkelingen en de kwaliteit van deze auto’s in de toekomst”.

DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie | Automotive Online

DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie

DCDW • Luc Baetens, al 36 jaar werkzaam in de automotive, vertelt over zijn reis naar zelfstandig ondernemerschap. Na te hebben gewerkt bij bedrijven zoals Chrysler-Jeep en CW Lease, greep hij de kans om de licentie van CG-Car-Garantie voor de Benelux te beheren. Baetens benadrukt het belang van garantieplannen, vooral nu de kosten door inflatie stijgen.
Yannick Omgba Yannick Omgba
DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie
DCDW 342: Luc Baetens van CarGarantie

Ondernemen was een Wens

“Mijn naam is Luc Baetens. Ik ben 58 jaar jong en werk al 36 jaar in de automotive sector. Mijn carrière begon bij Chrysler-Jeep en via CW Lease (nu Alphabet), de Alcopa-groep en verschillende dealerbedrijven, ben ik nu alweer 21 jaar actief in deze sector. Zelfstandig ondernemen was altijd een wens van mij. Ik kreeg de kans bij CG-Car-Garantie om de licentie voor de Benelux te voeren, en die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Een gelukkige omstandigheid voor mij was dat een Engelse concurrent failliet ging toen ik net begon, waardoor ik de markt van bescherming tegen reparatiekosten met GC Car-Garantie versneld kon overnemen. De Benelux is een aanzienlijke markt en kan qua automarkt vergeleken worden met landen als Frankrijk en Italië”.

Geen Slechte Auto’s

“De laatste jaren is de inflatie enorm gestegen. Uurlonen en onderdelenprijzen zijn fors toegenomen, wat ook de schadebedragen heeft doen stijgen. Tegenwoordig zijn er in principe geen slechte auto’s meer, maar vroeg of laat gebeurt er altijd wel iets. Als er iets misgaat, kunnen de kosten hoog oplopen. Daarom is het voor klanten belangrijk om een garantieplan af te sluiten. Verkopers missen vaak de kans door dit niet aan te bieden. In België hebben we een Finance en Insurance manager die na de aankoop van de auto de financiering en garantievoorwaarden bespreekt. Je kunt een auto contant betalen of financieren, en bij een financiering is een garantieplan van enkele maanden eenvoudig mee te financieren voor slechts 20 à 25 euro. Hierdoor ligt de garantietermijn in België vaak tussen de 36 en 48 maanden, terwijl in Nederland de standaard rond de 12 maanden ligt. Door een langere garantieperiode biedt je klanten meer zekerheid. Om dealers te stimuleren garantie bij te verkopen, is herhaling belangrijk. In alle trainingen herhalen we deze boodschap steeds weer. De bedrijfsleiding zou hierin veel directiever kunnen of moeten optreden”.

Garantie en EV’s

“Elektrische auto’s vormen momenteel nog een klein deel van de markt, maar hun aandeel is groeiende. Het is echter een lastige markt. Over het algemeen kun je zeggen dat EV’s zeer goede auto’s zijn die weinig problemen en schade hebben. Maar als er iets misgaat, kost dat meteen veel geld. Het volume van dit type voertuigen zal in de toekomst toenemen, wat zal leiden tot betere en correctere premies. Een premie is immers gebaseerd op risicospreiding, dus hoe meer auto’s er rondrijden, hoe beter de risico’s kunnen worden bepaald. We zijn ook erg benieuwd naar de verdere technische ontwikkelingen en de kwaliteit van deze auto’s in de toekomst”.